tisdag 20 juni 2017

Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang

Maria Lang, Mördaren ljuger inte ensam 

Handling:
Rutger Hammars stuga Lillborgen ligger på Ön i sjön Uvlången i Bergslagen. Där samlar han och hans fru under en sommarhelg en handfull gäster för att umgås, bada och segla.

Men när Puck Ekstedt under en promenad överraskas av ett skyfall och tvingas fly in under en gran gör hon ett makabert fynd: en av Hammars gäster ligger där strypt med en röd sidenscarf om sin hals.

Pucks fästman Einar Bure beslutar att kontakta sin gamle vän Christer Wijk, kommissarie vid Stockholmspolisen, för att lösa fallet.

Det visar sig att gästerna alla knyts samman genom kärleksband och svartsjuka. Alla verkar ha något att dölja, men det är bara en av dem som är mördaren.


Vad jag tyckte:
Nu har jag så äntligen läst min allra första Maria Lang och som jag gillade det! Tyvärr så finns böckerna bara som e-böcker på mitt bibliotek så det gjorde läsningen lite besvärlig. Jag är inte alls bekväm med att läsa via telefonen som det blir i mitt fall. Men ville så gärna prova Maria Langs böcker. Jag får se om jag kan få tag i hennes andra på annat sätt istället.

Men åter till själva boken. I Mördaren ljuger inte ensam möter vi alltså Puck, Eje och Christer Wik för första gången. Och det visar sig vara både charmigt och spännande på samma gång! Själva scenplatsen med ön, svensk sommar i all sin prakt, ett antal människor ska träffas och umgås ett par dagar för att njuta av ledigheter. Så inträffar ett mord... Någon av dom är en mördare men vem! Klassiska element för en pusseldeckare och vår berättarröst i form av Puck är både underhållande och kvicktänkt. Det är väldigt behagligt att läsa äldre deckare som ofta har ett något långsammare berättartempo och innehåller väldigt lite blod och våld. Även om det som sagt förekommer ett och annat mord. Mördaren ljuger inte ensam kom ut 1949 men jag upplever Maria Lang som uppfriskande modern för sin tid.  I Mördaren ljuger inte ensam ryms både kvicktänkta dialoger, smarta underfundigheter, intellektuella och akademiska referenser samt en hel del torr humor.

Jag kommer definitivt läsa mer av Maria Lang, jag bara funderar på i vilket format jag ska läsa i.

Betyg: 4/5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: Endast Eböcker, Boklysten,

10 kommentarer:

  1. Nej, e-böcker är ingen hit. Boken däremot blev jag nyfiken på. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte riktigt med e-böcker, kanske för att jag bara har en androidtelefon att läsa på. Blir så himla litet då ju. Boken kan jag starkt rekommendera!

      Radera
  2. Jag gillar de första (hon skrev ju massor). Det verkar rent allmänt som att många gillar den tidiga produktionen men inte den senare lika mycket. Jag köpte mina böcker på Bokbörsen för 30:-/st. Eftersom många säljare har flera Lang-böcker så kan man köpa tre-fyra st på en gång och maxa vad man kan klämma in på portot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, det visste jag inte! Ska definitivt kolla in bokbörsen och se om jag hittar några av de tidigare böckerna! =) Tack för tipset!

      Radera
  3. E-böcker har jag inte fastnat för men e-ljudböcker funkar bra. Jag läste om alla böcker i Langs serie för några år sen och lånade de flesta. Det är ju några delar i serien men kolla med ditt bibliotek, de kanske kan låna in dem från annat bibliotek, om de inte köper in, nu när de kommit/kommer i nyutgåva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljudböcker kan jag inte lyssna på, kan inte fokusera så jag tappar hela tiden på bort mig. =) Ska ta och höra med biblioteket, de har ju dom redan som e-böcker men kan kanske låna in från ett annat bibliotek. Tack för tipset!

      Radera
  4. Jag måste komma igång och läsa Maria Lang. Den här kanske är en bra början?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är absolut rätt bok att börja med, den allra första boken i serien så det är nog lämpligt att börja med denna =)

      Radera
  5. Jag är väldigt förtjust i Maria Lang, mysiga pusseldeckare från en svunnen tid. Jag samlar på gamla utgåvor av Maria Lang, utgåvorna från 50-talet har så otroligt fina omslag, som små konstverk, och går att hitta för en femma på loppis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker också hitta fler utgåvor av henne, tittat lite nu i sommar men bara hittat en än så länge. Men det är ju det som är charmen med att samla på vissa böcker, själva jakten och letandet efter det =)

      Radera