torsdag 9 november 2017

Equilibrium av Anna Jakobsson Lund

Anna Jakobsson Lund, Equilibrium   

Handling:
Midnattsklockan slår medan jag springer genom Kintoros sluttande gränder. Jag skulle ha varit på scenen nu, tagit emot de andra kemisternas applåder. Ingen hade vågat neka mig ett forskningsprojekt efter det här. 
Jag borde ha stannat i bankettsalen, kontrollerat den skärande smärtan. Bröt den sig ut ur mig? Hur kunde den göra det?
Klackarna slinter mot gatstenarna och jag drar av skorna. Fötterna domnar bort, men jag stannar inte. Jag måste härifrån, måste byta om innan någon ser mig. Klänningen är kladdig av blod. 
Equilibrium är berättelsen om Ari, som tvingas fly till rövarstaden Porto du Luando och söka skydd bland smugglare, nickelskojare och illusionister. Det är en roman om identitet och kön, vänskap och magi.

Vad jag tyckte:
Jag är helt mållös och känner verkligen, med tanke på mitt inlägg häromdagen, att jag saknar mina ord. För hur ska jag kunna beskriva exakt vad jag känner för Equilibrium.Hur handlöst förälskade jag blev i själva berättelsen och hur förtrollade jag blev av det helt genom magiska innehållet. Eller hur ska kunna förklara hur och varför jag blev så förtjust i Ari, Isobel, Ezra, Lene och alla de andra som jag hade äran att  tillbringa så mycket tid med. Eller hur svårt det var att lämna Porto du Luando och återvända hem till min egen gråa vardag igen. Kanske ska jag lyfta fram alla detaljerna som sprakar och vibrera av färger så intensiva att jag nästan kan ta på dom. Möjligen kan jag också lyfta fram  kläderna med dessa fantastiska trycken på, tryck som rent av berättar något om bäraren. Tatueringarna måste jag berätta om, de som varje person bär och talar om allt om deras liv men också om de är man eller kvinna eller något annat. För Equilibrium är inte bara en av årets absolut bästa fantasy. Det är också en helt igenom briljant historia om identitet, könstillhörighet, sexualitet och fördomar ( även mina egna provas en del måste jag erkänna). Där det komplexa och svåra vävs samman med det naturliga och kärleksfulla. 

Med inslag av grå vardaglig realism som utspelas på mörka och smutsiga bakgator. Varva detta med inslag av både varite och illusionister. Addera karnevaler och magiska krafter. Lägg till krig, rebeller, spioner och en liten dos dystopisk känsla. Ovanpå detta så lägg till den allra ljuvligaste kärlekshistorien.Krydda med varm vänskap, mod och lojalitet. Här ungefär har du Equilibrium!

Min ork att läsa är som jag nämnt begränsat till ca 15-30 min läsning g åt gången. Framemot slutet kunde jag inte släppa boken utan blev sittande i 1 1/2 timme.... med tårar i ögonen och en vemodig känsla fick jag sedan sova i 3 timmar eftersom jag tröttade ut mig själv så mycket. 

Jag önskar jag kunde skriva mer reflekterande och gå in på varje detalj som fick mig att falla handlöst. Där jag verkligen kunde få fram varför boken är så förbannat bra. Nu får det räcka med detta. Jag älskar verkligen Equilibrium och vet att den har en säker plats på årets topplista. Och om ni älskar fantasy så får ni absolut inte missa Equilibrium.

Jag hoppas innerligt att det kommer fler böcker!


Betyg: 5/5
Boken kommer: Rec-ex från författaren, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Vargnatts bokhylla, Skriva läsa leva, Bokhuset

5 kommentarer:

  1. Hoppas också på fler böcker!

    SvaraRadera
  2. Anna svarade mig nånstans ( jag finns på för många sociala medier ) att Ezra kräver en egen bok. Och det är ju lysande, så jag hoppas Ezra ropar tillräckligt högt så han får sin vilja igenom. :)

    SvaraRadera
  3. Jag har lagt till den där i önskelistan för 2018 :)

    SvaraRadera
  4. Wow! Jag har stått och tummat på den boken hela veckan och funderat på "ska jag läsa den?" Men nu känner jag att jag MÅSTE läsa den!

    SvaraRadera