tisdag 14 juni 2011

Jonathan Tropper, Konsten att tala med en änkling

Doug träffade sitt livs stora kärlek Hailey och han har nu förlorat henne. Hans liv är i spillror och han vill ha det så. Han vill bli lämnad ifred, dricka ifred och vara arg ifred. Han är knappt trettio år gammal och hans sorg är så stark. Men Doug har en stark tvillingsyster och en strulig styvson som båda vill ha tillbaka honom ut i verkliga livet.  Även om detta projekt möts med hårt motstånd så ger dom sig inte.

Detta är en pärla till bok, en bok som träffar mitt i prick. Boken är fylld av sorg och förlust men också lika mycket svart humor. Dougs kärlek till Hailey är så stark och så smärtsamt vacker. Och han kraschar så hårt när hon inte längre finns där i hans liv. Jag mår bra av att läsa denna bok för trots att den handlar om sorg och förlust så är den en varm, ömsint och underbar bar bok,  och jag skrattar och jag gråter om vartannat. Läsningen går fort, inte för att den är för lättsam utan för att den är så förbannat bra. Språket är rakt, ärligt och naket. Tankarna kring relationer, kärlek, familj och sig själv är smarta och fyllda av bitsk men varm humor. Jag kan bara säga Läs den! 

Översättaren är Peter Samuelsson och han har gjort ett strålande jobb. Orden har fått behålla sina vassa kanter, dom får lov att bitas och svordomarna som Doug gärna och frekvent använder får vara kvar. Ett mycket bra arbete där nyanserna känns äkta och översättningen verkligen fungerar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar