onsdag 30 maj 2012

Kvinnliga detektiver

Jag läser just nu en väldigt stor mängd deckare, dels för att det är det som passar just nu och dels för att det ramlat in en rad nya av gamla favoriter på praktiken.  När jag läste den tredje av dessa så börjar jag fundera över en sak, vart är de kvinnliga kommissarierna?  Som i Peter Robinssons böcker om Alan Banks, varför nämns då inte Annie Cabot? Hon har verkligen en stor roll i böckerna. Likaså i Giles Blunts böcker om John Cardinal då nämns inte Lise Delemore, hans partner.  Visst just dessa är väl mer sidopersoner, det är Banks och Cardinal som är huvudkaraktärer.  Men vart finns då böckerna där det är en kvinnlig som har huvudrollen som kommissarie? Visst vet jag att det finns en hel drös med deckarböcker med kvinnliga roller som är den som försöker lösa brottet såsom tex Elly Griffiths Ruth Galloway. Men hon är inte kommissarie ju, utan arkeolog. Svenska deckare har jag sämre koll på dock då jag inte läst många där, finns där kanske några kvinnliga kommissarier som leder utredningen och har huvudrollen? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar