tisdag 11 augusti 2015

Kurragömma av Petrus Dahlin

Petrus Dahlin, Kurragömma

Handling:
Astrid och hennes mamma reser till Spanien för att vandra och för att få tid att umgås efter att pappan omkommit i en olycka. Men det blir inte alls som de tänkt sig. Mamman måste åka iväg ett dygn på en akut jobbgrej och Astrid övertalar henne att hon kan vara ensam kvar i deras hyrda hus. Det skulle hon aldrig ha gjort. Snart börjar det hända märkliga, skrämmande saker. Det är våta fotspår på terrassen, en vit hund dyker upp från ingenstans, mannen i affären säger: "Spökena kommer att ta dig".

Astrid får reda på att sjön hon badar i har en mörk historia. Egentligen är det en vattenreservoar som man anlagt ovanpå en by som man tömde på folk. Fast frågan är om man verkligen gjorde det. Astrid träffar på några barn i byn, de dyker upp överallt och vill leka kurragömma vid dammen. Till en början är de snälla, men snart börjar de bete sig väldigt underligt - vad är det de vill egentligen? Dessutom blir mamman kvar på jobbresan och telefonmottagningen i huset är i det närmaste obefintlig ...


Vad jag tyckte:

För det första måste jag reagera på det faktum att Astrid mamma lämnar sin trettonåriga dotter helt ensam i ett ödsligt beläget hus någonstans i Spanien. Det kändes mycket otroligt att någon skulle göra det och för mig som vuxen läsare blev detta ett störande moment som färgade av sig på själva läsningen.  För om man tar bort den delen så är Kurragömma en riktigt otäck och skrämmande spökberättelse som är skriven på ett riktigt snyggt sätt. Dahlin har ett språk som tilltalar mig och det är hela tiden lättläst.  Jag tyckte mycket om Petrus Dahlins bok Hjärtlös men även där var föräldrarna ett störande moment men dock på ett helt annat sätt än vad det är i Kurragömma.

Kurragömma är en ruskig sommarrysare med mycket spänning och jag gillade den även om där fanns en del störande moment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar