onsdag 16 december 2015

Morsarvet av Christina Granbom

Christina Granbom, Morsarvet
Rec-ex ifrån Hoi förlag, Tack!

Handling:
Mildred Carlesten kommer efter en tid som polis i Stockholm till den lilla byn Kungsör. Med sig i bagaget har hon ett trasigt förhållande och skulden över att i tjänsten ha skjutit ihjäl en människa. När två kroppar hittas skändade i skogarna runt byn verkar spåren först inte leda någonstans. Mördaren finns inte i några register och dessutom verkar mer än en person vara inblandade.
Kyrkoherden i byn erbjuder sig att hjälpa till. Känslorna mellan honom och Mildred och växer och hon börjar åter tro på kärleken, trots hans uppenbara problem att handskas med sin hårda uppväxt. Kan han hjälpa henne lösa fallet? Efter hand skönjer Mildred ett mönster. Gärningsmannen är besatt av synd och rening. Och han är inte färdig än....
Vad jag tyckte:

Jag bad om att få denna som rec-ex ifrån Hoi förlag tack vare att boken utspelas i Kungsör eftersom jag själv bott i Arboga, som ligger bara några få mil bort ifrån Kungsör. Jag har spenderat en del tid i Kungsör då det finns en väldigt fin vandringsled där. Så det kändes lite smått makabert att läsa boken när det första liket upptäcks, för på just den platsen liket hittas har jag suttit och fikat tillsammans med sambon och hunden efter att vi vandrat längs Jägaråsen i Kungsör....

Jag uppfattade boken som en traditionell deckare men fick snabbt ändra den uppfattningen för det som jag fick var något mycket mörkare och mycket mer obehagligt än en vanlig standardeckare. Mildred Carlsten är en mycket intressant karaktär att lära känna och jag blir riktigt förtjust i henne, lite barsk och envis men ändå väldigt varm och sårbar.  

Christina Granbom lyckas också väl med att skildra det vardaglig och enkla i en liten by, de vanliga människorna och det vardagliga skeendet. Måhända att det är lite för många röster som vill vara med och berätta men det går att hantera. Språket är rättframt och enkelt, vilket gör boken väldigt lättläst men utan att för den sakens skull bli för enkelt.

Morsarvet är en stabil debutdeckare som sticker ut en del med sitt mörker och de obehagliga vändningarna som historien tar. Kanske en aningen förutsägbar men på det stora hela så är det en riktigt bra deckare. En bladvändare! Och jag vill väldigt gärna läsa nästa del i serien!

1 kommentar:

  1. Hoppsan! Köpte denna på bokmässan förra året, men den har inte lyckats knuffa sig överst i läshögen. Nu blev jag ju genast lite mer sugen :)

    SvaraRadera