onsdag 20 april 2011

Michael Connelly, Poeten

Kriminalreportern Jack McEvoy får beskedet att han bror kriminalutredaren Sean har tagit livet av sig och han blir väldigt misstänksam. Det är något som inte stämmer och Jack tänker gräva djupt för att nå fram till sanningen. Broderns självmordsmeddelande " Bortom tid, Bortom rymd" är inte Seans stil och det visar sig komma ifrån ett verk av Edgar Allan Poe. (detta var det jag fastnade för när jag högg tag i boken *ler*) När Jack sen uppdagar att andra polisers självmord runt om USA följts av ett meddelande hämtade ifrån Edgar Allan Poes verk så förstår han att han faktiskt är en seriemördare på spåren och FBI kopplas in. Sen följer en helt vansinnig jakt på Poeten som seriemördaren kommit att kallas.

Det är verkligen en actionfylld bok det här, inte många lugna stunder inte och mot slutet svor jag högt ett par gånger pga alla twister som författaren kastat in. Jag var precis som Jack själv övertygade om att det var en viss person och jag fick lägga undan boken och svära lite för Underbar för att lätta på trycket *ler*. Språket flyter på fint, det är ett intensivt tempo och otroligt spännande. Det är en väldigt intensiv bok som nästan kräver sträckläsning! Skönt att få läsa en thriller/deckare där det inte är den vanliga snuten som är berättaren/jaget utan en kriminalreporter. Mycket trevlig läsning. Connelly har skrivit fler om McEvoy och han har även skrivit många om snuten Harry Bosh som jag ska ta tag i senare men först måste jag läsa den direkta fortsättningen på Poeten. Detta även om Bosh förekommer i den, Bosh har väl en sisådär 10 böcker fram tills uppföljaren till Poeten, Fällan skrevs. Men just nu avviker jag i min stenhårda regel att alltid läsa serier i rätt ordning! För jag måste få veta mer nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar