fredag 15 juni 2012

Bokpackning

Kära mor frågade mig i veckan om hur hon skulle bokpacka rätt. Nu kommer mitt svar väldigt sent men eftersom jag just nu har tid att sitta ner så kommer en liten fundering kring detta. Underbar tittar såklart på fotboll, jag är lite halvt med i spelet. *ler*

Så bokpackning, det är viktiga saker. Risken finns att man packar helt böcker eller ännu hemskare står utan något att läsa. Och har man då abibliofobi (the morbid fear of running out of books to read) då kan det blir väldigt svårt att packa rätt.  Jag är en känsloläsare, vissa stunder kräver en viss sorts böcker, ett visst mående kräver en viss sort och ibland så känner man bara för en viss sorts böcker. Det jag menar med det sista är att man kanske känner för  en riktigt mörk och spännande thriller och det är det enda rätta, inget annat duger även om dessa  andra råkar vara ens favoritförfattare men just den boken är kanske en kärlekshistoria. Helt fel ju. Så för tex en resa på fyra dagar så krävs det tror jag en deckare/thriller, en roman av vanligt stuk, en lite tyngre roman, och ev en reserv i form av någon trevlig tonårsbok. Det känns lagom, då är man garderad och man har lite olika alternativ att välja mellan.  Det gäller att planera nog, att bestämma sig för vad som känns mest lockande och passande. Sen spelar även resans mål och tanke in. Är det en resa hem till familjen så kanske inte läsningen är prio nr 1. Men som under vår närmsta resa, då ska vi tillbringa tiden i en stuga utan tv och Internet och mitt ute i skogen. Då krävs det lite mer böcker även om resan är kort.

Så under vår närmaste resa så kommer min bokpackning bestå av:

* Åsa Larsson, Till offer åt Molok
* Lisa Genova, Alltid Alice
* Cecilia Ahren, Ps Jag älskar dig
* Någon tonårsbok som jag ännu inte bestämt.

Listan kan komma att ändras, tex så åkte Stephen King senaste novellsamling som i detta nu är på väg hem till mig ut från lista. Vi ska tillbringa vår resa i en stuga mitt ute i skogen, jag tvivlar på att skräck i Kings form inte kommer vara fullt så passande. Ev kommer ytterligare en till slinka med, jag är lite ängslig att böckerna ska ta slut.

1 kommentar:

  1. hej helle
    när andra bekymmer sig att inte ha tillräckligt med kläder, så har du bekymmer med att inte ha tillräckligt med böcker:) du är underbar, hoppas att du för med dig rätt sorts böcker:) har en bok som kanske du skulle gilla om du nu inte redan har läst den. Har en katt som halvt ligger över min data:P
    kram

    SvaraRadera