söndag 3 juni 2012

Somrig feel-good läsning

Jag tänkte tipsa om lite fin feel-good läsning som kan passa fint nu när sommaren är på ingång. Och som även kan passa utmärkt när regnet öser ner ute så som det gör här idag. För visst är det ett väldigt passande väder att riktigt mysa ner sig i en god filt, en spinnande katt och en fin bok. Feel-good litteratur kan ha väldigt olika definitioner men för mig är det ett par kriterier som ska uppfyllas och det är: Intressanta karaktärer, en historia som har ett innehåll, det ska finnas skratt eller i alla fall leende under läsningens gång, det får gärna vara lite svärta i kanterna men inte för mycket för då blir det en annan sorts böcker,  inte för sockersöt men gärna lite lagom sockrigt, läsningen ska ge lugn och välbehag utan att kännas platt och tom. Även en viss form av deckare kan falla in under dessa kriterier, men då ska de vara väldigt befriade ifrån blod, splatter, ondska och skräck. Det ska vara en behaglig läsning med smarthet, underhållning och intelligens. Här är då mina tips på feel-good läsning, helt enligt mina egna kriterier. Så du som läser detta kanske tycker helt tvärtom, men det är precis så läsning ska vara!


  • Guernseys litteratur och potatisskalspajsällskap, Mary Ann Shaffer. En charmig brevroman, med fina miljöteckning och intressanta karaktärer. Mycket trevlig läsning och jag har en viss förkärlek för just brevromaner.
  • Brev till en bokhandel, Helen Hanff. Ytterligare en brevroman och en väldigt vacker kärleksförklaring till böckernas värld. Mycket hög feel-good faktor i denna söta lilla roman
  • En dag till skänks, Anna Gavalda. Om tre vuxna syskon som bestämmer sig för att smita ifrån ett bröllop och bara vara fria och oansvariga en dag till. Väldigt vacker bok, somrig och fin. En liten bok i bokstavlig mening, den är inbunden men är mindre än en pocket i format
  • Syskonmakaren, Lisa Jewell. En ny favoritförfattare, måste hitta fler att läsa då detta verkligen passade in på alla ovanstående nämnda kriterier. Om tre vilsna människor som söker efter svar och efter kärlek. Den griper tag och är väldigt välskriven.
  • Mordet i eiffeltornet, Claude Izner. En mysdeckare som utspelar sig i Paris år 1889, en charmig och förvirrad bokhandlare Victor Legris och hans kompanjon Kenji Mori blir indragna i historien. Trevlig läsning och charmig.
  • Vickis vintagebutik, Isabel Wolff. Vicki bestämmer sig för att starta en vintagebutik och försöka läka sig själv efter den tragedi som drabbat henne. I samband med ett inköp av kläder ifrån en äldre dam kommer Vicki en tragisk historia på spåren. En historia som utspelar sig under andra världskriget. Underhållande, intressant och fin läsning. Och jag som normalt är helt ointresserad av mode ville, tack vare de oerhört detaljrika och kärleksfulla beskrivningarna av kläderna i Vickis butik, i princip varje klädesplagg!
  • Hitta Violet Parker, Jenny Valentin, En YA bok som dock alla kan läsa med mycket god behållning. Fylld av humor, värme, kärlek och vilsenhet. En charmig bok med mycket feel-good.
  • Flickan under jorden, Elly Griffiths. Ja visst finns här ett visst mått av ond bråd död men det finns ännu mer av relationer, otroligt vackra miljöbeskrivningar och intressanta karaktärer. Jag skulle så gärna vilja bli bästis med Ruth Galloway, bokens huvudkaraktär! *ler* Det är en mysdeckare och mycket trevlig läsning. Detta är bok nr 1 och där finns ytterliga 3 till! 
  • Himlen börjar här, Jandy Nelson. Ännu en YA som även vuxna kan läsa med god behållning. Denna innehåller en del sorg då det handlar om Lenny som försöker lära sig leva utan sin syster som en dag bara ramla ihop och dör. Emellanåt är det så vacker läsning att det knyter sig i halsen en aningen. Boken är även fylld av dikter och texter som Lennie skriver om sin sorg. Där finns naturligtvis även en spirande kärlek och även skratt då Lennie är en väldigt charmig och rolig karaktär. Även hennes familj, hennes fina mormor och hennes lätt galne morbroder bidrar till den mysiga och varma känslan man får när man läser boken. Läs och njut! Oavsett om du är 20 eller 60.

1 kommentar:

  1. Yes äntligen så finns där åtminstone två eller kanske tre som jag också har läst. Tänka sig att jag också kan ståta med detta till min litterära dotter. Jag håller fullständigt med om att dessa tre är underbara. En undrar jag inte om min vackra dotter har lånat eller .....hem får nog ta och kolla i mitt minimala bibliotek om den fattas. Några av titlarna ska jag faktiskt ta och gå ner och låna, behöver något när vi nu åker iväg. På flyget, i väntetiden. Jag t.o.m införskaffade en väska ala större modell så att en bok får plats för det är viktigt, lika viktigt som passet. Ha en bra måndag älskade dotter.

    SvaraRadera