onsdag 4 juli 2012

Omändring av bokens titel

Jag märker ibland att jag stuvar om en boks titel när det är tid att skriva ner den i listan eller in här på bloggen. Det är inte så att jag helt glömt bort vad boken heter, den får bara ett lite annorlunda namn i mitt huvud. Igår hände det vid två olika tillfällen och det är rätt intressant att se vad jag döpte om böckerna till. Den första boken är Lisa Genovas bok Fortfarande Alicen, den har jag i min lista döpt om till Alltid Alice. Ett namn som även det passa fint med bokens innehåll, Alice är fortfarande Alice trots alzheimern och hon kommer alltid vara Alice med. 

Nästa bok är Stephen Kings Nattsvart, Stjärnlöst som jag varit helt övertygad om att den hette Nattsvart, Stjärnklart. Här är det nog så att jag tyckte att den kontrasten mellan nattsvart och stjärnklart var så passande för Kings bok, det handlar ju om vanliga människor som upptäcker mörkret inom sig. Mörker versus ljuset då. Så hans bok fick sin titel lite ändrad på men den riktiga titeln i sig är väldigt passande med.

Intressant är det i alla fall att man kan döpa om böcker sådär när man antingen glömt bort titeln helt, eller bara glömt delar av den eller så är man övertygad om att den heter något helt annat än vad den gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar