onsdag 22 juni 2016

Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd

Rachel Joyce, Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd 

Handling:
En morgon får Harold Fry ett brev ifrån en tidigare kollega, Queenie Hennessy, som berättar att hon är döende i cancer. Harold vill skriva något till Queenie, men vad ska han skriva? Hon har gjort något oerhört fint för honom en gång, men han kan inte minnas riktigt vad.

Han skriver några korta rader och säger till sin hustru Maureen att han går med ett brev till närmsta postlåda. Men när Harold kommer till postlådan kan han inte lägga på brevet. Han går vidare till nästa postlåda och nästa efter den. Harold stöter ihop med en ung flicka som berättar om sin faster som drabbats av cancer. Inspirerad av samtalet får Harold idén att han skall promenera hela vägen upp till sjukhuset där Queenie ligger för döden.

Promenaden från södra delarna av England till Skottland blir till en resa genom Harolds liv och de många minnena. Här finns glimtar från ett äktenskap som allt mer kommit att bli till en börda för de båda. Här finns det ansträngda förhållandet till sonen David som Harold inte har pratat med på länge. Och Queenie som täckte upp för det Harold gjorde den där kvällen på kontoret, det som hon fick sparken för - men vad hände egentligen?

Vad jag tyckte:
Denna bok har legat i min hög med olästa böcker, boken är lånade från kära mamma och den är rent av påbörjad men av någon anledning så passade inte boken mig då när jag började så den hamnade i högen. Men nu så har jag läst den och som jag älskade den!

Harold Fry, den tämligen ordinära medelåldersmannen som för varje sida jag vände på växte och blev till något mycket mer. Och Maureen, den sura frun som jag faktiskt irriterade mig väldigt mycket på i början växte även hon och blev till något helt annat. Hela resan så går jag sida vid sida av Harold, lyssnar till hans tankar och grubblerier, jag våndas när hans stackars fötter gör ont och jag gläds med honom för varje framsteg han gör.  Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd är en fantastisk bok fylld med värme och kärlek, med humor och med allvar.  Det finns ställen i boken som jag läser om direkt och det finns även ställen som jag läser högt för kära sambon. Ibland får jag en klump i magen och när en viss sanning uppdagas för oss läsare då gråter jag liten tår. Jag gillar också att Maureen får en chans att visa sin sida av historien, att hon får ta plats och så småningom kanske också hitta tillbaka till sin make. Det är fint tycker att hon får ta del av Harolds pilgrimsfärd men hennes eget vis.

Harold Fry.... är en vacker bok som väcker känslor och tankar. Och jag kan varmt rekommendera den!

4 kommentarer:

  1. Jag blev överraskad över hur mycket jag faktiskt tyckte om denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Men den växte verkligen och jag tänker fortfarande emellanåt på den.

      Radera
  2. Jag fick den rekommenderad i en bokhandel och var lite tveksam först men det slutade med att jag också tyckte mycker om den. Däremot så minns jag väldigt lite av vad som hände men skyller på att det var några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt att böcker man läst försvinner bort ur minnet men det är kanske inte så konstigt =) Alla böcker man läser kan ju inte få plats i huvudet!

      Radera