tisdag 28 juni 2016

Nevada Barr och rangern Anna Pigeon

För en tid sedan var jag på bibliotek på mitt vanliga veckobesök och strosade runt bland hyllorna. Den första delen jag brukar gå till är deckar-avdelningen, det är det mest logiska första stoppet på min rundtur runt biblioteket här hemmavid. En tur som slutar i andra änden av biblioteket inne på barn och ungdomsavdelningen! Men tillbaka till deckarhörnan, mitt fina bibliotek har fina uppvisningshyllor där de ställer upp både nya och lite äldre böcker. Mycket fint sätt att få tips om helt oväntade böcker. Det var så jag hittade Nevada Barr och efter att ha skummat baksidan där ordet Vildmarksthriller fick mig att ta med boken hem.  Stum rädsla hette den bok jag fick tag på men efter att ha läst lite så insåg jag snabbt att detta inte vara första delen. Och efter lite googlande så insåg jag att min aningen stämde. Stum rädsla är bok nr 13 i serien om rangern Anna Pigeon... Det är irriterande att förlag börjar med en senare del i en serie tycker jag. Men jag läste ändå ut den och lånade raskt de två andra titlarna som fanns på biblioteket. Två delar som visade sig vara del 1 och 2.... Mycket märkligt.

Men jag gillade böckerna väldigt mycket eftersom de bjöd på en väldigt annorlunda miljö och med en väldigt intressant karaktär i form av rangern Anna Pigeon. Böckerna utspelas i olika naturreservat runtom Amerika och Anna Pigeon är alltså rangern, den person som säkerställa att lag och ordning hålls i reservaten och att människorna som besöker dessa reservat är trygga och säkra. Här började jag googla frenetiskt och fick vet veta att naturreservaten i USA ofta är populärar turistmål. I reservaten finns det ofta vandringsleder, campingplatser, museum, forskningscenter och andra turistvänliga aktiviteter. Och det finns en hel grupp av människor som utbildar sig i att bli rangers, alltså personer som vårdar och tar hand om dels reservatet i sig men också människorna som besöker dessa reservat. På förlagets hemsida finns det dessutom länkar till alla de reservat som Anna Pigeon jobbar i, så att man kan kika på fotografier, se webcams ifrån parkerna, titta på kartor och få historisk information om reservaten.  Att reservaten finns i verkligheten och att författaren själv arbetat som ranger under sommarsäsongerna gör att skildringarna av reservaten och arbetet som ranger känns autentiska och äkta.

Så lite kort om varje bok som jag läst då :

Stum rädsla är alltså 13:de boken i serien och utspelar sig i Rocky Mountain Park, Colorado. Milsvid vildmark med oländig terräng. Här försvinner tre flickor spårlöst ifrån ett ungdomsläger. De tre flickorna hittas flera veckor senare av en parkbesökare. Vi får sedan följa dels den kvinna som hittade flickorna men allra mest få vi följa rangern Anna Pigeon. Skildringarna av den vilda naturen, de oländiga terrängerna och den totala ensamheten som går att finna längst ut i vildmarken är underbart beskrivna. Jag älskar verkligen dessa delarna och önskar att jag själv kunde besöka området. Anna Pigeon är en intressant karaktär som jag dock har svårt att få grepp om. Detta beror nog mycket på att det finns 12 tidigare böcker och jag saknar helt enkelt en hel massa fakta om vad som hänt henne tidigare. Men i övrigt så är det otroligt spännande och Nevada Barr är onekligen duktigt på att bygga upp en intensiv stämning.

Pumaspår var nästa bok jag började på och som är bok 1 i serien. Här får jag verkligen veta väldigt mycket om Anna Pigeon och samtidigt får jag en massa information om hur det är att jobba som ranger. Bakgrundsinformation som är väl behövligt och som gör att jag förstår mig bättre på Anna Pigeon. I denna första boken befinner vi oss i Texas, i nationalparken Guadalupe Mountains. Detta är Anna Pigeons första arbeteplats som ranger.  Här hittar Anna sin kollega Sheila mördad i en av de mer avlägset belägna canyons som finns i parken. En intensiv hetsjakt på pumorna som sägs ligga bakom dådet inleds och Anna Pigeon får det svettigt när hon försöker bevisa att det inte är pumorna som ligger bakom dådet utan en människa. Smart, underhållande och även här älskar jag miljöskildringarna. Istället för oländiga vildmark är det stekande sol och öken som gäller här.  Och jag trivs väldigt bra tillsammans med Anna Pigeon.

Djup grav är bok två i serien och denna gång befinner vi oss Isle Royale nationalpark i Lake Superior i norra USA. Så vi flyttar oss från ökenhetta till ett naturreservat belägen på en ögrupp i en sjö. Kyla och väta istället för ökensol och hetta. Men även här gillar jag miljöskildringarna, av sjöns otämjda krafter och de små öarnas skiftande karaktärer. Jag gillar också hur själva samhället som befolkas till mesta del av personal anställd för att beskydda och vårda naturreservat nästan liknas vid ett kollo för vuxna. Under sommarsäsongen väller det inte forskare, rangers, markpersonal och horder av turister, när säsongen är över stängs parken och vintervilan träder in. I Djup grav så befinner vi oss också under vattenytan, djupt ner under ytan och en speciell dykscen fick mig att kippa efter luft. Trots att det inte var jag som befann mig 60 meter under vattenytan och instängd. I Djup grav så är det också den speciella relation som kan uppstå mellan människor som under "tvång" ska leva tätt intill varandra under en begränsad tid som står i fokus. 

3 kommentarer:

  1. Nevada Barr har jag på min nyfiken-på-lista. Tror jag såg någon av hennes böcker på Pocketshop förra sommaren som verkade väldigt lockande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar att du i så fall börjar med Pumpaspår. Böckerna säga vara fristående och till viss del är dom det då det är olika fall i varje bok. Anna Pigeons liv är då inte fristående och jag upplevde det som förvirrande att läsa böckerna i fel ordning.

      Radera
    2. Jag rekommenderar att du i så fall börjar med Pumpaspår. Böckerna säga vara fristående och till viss del är dom det då det är olika fall i varje bok. Anna Pigeons liv är då inte fristående och jag upplevde det som förvirrande att läsa böckerna i fel ordning.

      Radera