tisdag 13 september 2016

Juli och Augusti månadslistor

Nu lyckades jag visst glömma bort månadslistan igen... Så här kommer både Juli och Augusti på samma gång. Sommaren har varit lång där dels jag varit sjuk och dels katten Chili. Sommaren tog slut den 25/8 då Chili fick somna in. Så det har varit en tung sommar och det är fortfarande väldigt tungt. Sorgen gör så ont och det går bara att ta en dag i sänder, dessutom har jag en del personligt som bildligt talat ryckt undan mattan för mig. Att bara andas och ta sig igenom en dag i taget är allt min energi räcker till. Att överleva istället för att leva...

Läser gör jag dock, många sömnlösa nätter och dagar då man inte orkar annat än att fly in i en bok. I slutet av augusti och början av september var det en speciell serie som fungerade som flykt för mig. Men det kommer jag skriva mer om i ett eget inlägg.

Jag har många böcker att skriva om men jag betar av dom en i taget, rec-ex i första hand och alla andra sedan. 

Juli
  1. Eva Dolan, Döda talar inte, De, ***
  2. John Stephens, Rubinernas bok, *** ½
  3. Elisabeth Östnäs Sagan om Turid: Kungadottern, , Ung, **** ( Sverige, k)
  4. Kate Morton, Huset vid sjön, , R **** ( England, K)
  5. Fred Vargas, Istider, De **** ½ ( Frankrike, k)
  6. Jussi Adler-Olsson Den gränslösa, De *** ½ ( Danmark, m)
  7. Emilie Schepp, Märkt för livet, De *** ½ ( Sverige,k)
  8. Arne Dahl, Utmarker, T/De *** ½ ( Sverige, m)
  9. Kristina Ohlsson, Paradisoffret, De *** ½ ( Sverige,m)
  10. Dave Rudden, Det lånade mörkrets riddare, **** Ung/Fa ( Irland, m)
  11. Gregg Hurwitz, Vem är Evan Smoak, T *** ½
  12. Kristina Ohlsson, Zombiefeber, Ung, *** ½ ( Sverige, k)
  13. Ann Cleeves, Tomma luften, De **** ( England,k)
  14. Christian Unge, Turkanarapporten, T **** ( Sverige, m)
  15. Ransom Riggs, Själarnas bibliotek, Ung **** 
  16. Bill Laws, Femtio växter som ändrat historiens gång, F, *** ½ (
Månadens bästa: Dave Ruddens bok Det lånade mörkrets riddare visade sig vara en riktigt bra och välskriven urban fantasy.
Månadens deckare: Äntligen en ny bok av Fred Vargas med den märkliga kommissarien Adamsberg i huvudrollen.
Månadens mysigaste: Kate Mortons fina bok Huset vid sjön 
Månadens besvikelse: Jussi Adler-Olssons bok Den gränslösa visade sig vara mindre bra än jag hoppats på.
Månadens överraskning: Elisabeth Östnäs bok om Turid visade sig vara en riktig läsupplevelse

Augusti
  1. Marie Åberg, Vi som älskade och hatade så, R **** ½ ( Sverige, k)
  2. Samuel Björk, Ugglan jagar ensam om natten, De **** ( Norge, m)
  3. Agnes Ledíg, Det vi inte visste var lycka, R ****½ ( Frankrike, k)
  4. Lawrence Anthony, Mannen som talade med elefanter, F **** ( Sydafrika, m)
  5. Karl Almén Burman, Kaufmans utvalda, R **** ( Sverige, m)
  6. Laura Wood, Poppy Pym och faraos förbannelse,*** ½ Ung (England, k)
  7. Stefan Åberg, Kärleken kommer och kärleken går, R ***** ( Sverige, m)
  8. Stephen Both, Bron, De *** ½ ( England,m)
  9. Nina George, Den lilla bokhandeln i Paris, R **** ( Tyskland, k)
  10. J.K Rowling, Harry Potter och fången ifrån Azkaban, Ung **** ( England, k)
  11. Ruth Ellis, Mina hjältinnor, F/K *** ½ ( England, k)
  12. Markus Bergstrand, Färjan, S ***** ( Sverige, m)
  13. Peter Bergting, Trolldomsakademien; Spökslottet, Ung/Fa **** ( Sverige, m)
  14. Madeleine L¨Engle Ett veck i tiden, Ung/ Sfi ***** (USA,k)
  15. M.J Aldrige, Dansa min docka, De **** ( England, m)
  16. Dolores Redondo, Den osynlige väktaren, De ***** ( Baskien, k)
  17. Jenny Töredal, Älvkorset, Fa **** ( Sverige,k)
  18. Christoffer Carlsson, Mörkret, väktare, lögnare, vän, De/T **** ½ ( Sverige,m)
  19. J.K Rowling, Harry Potter och den flammande bägaren, Fa/Ung, **** ( England, k)
Månadens bästa: Det finns många att välja mellan denna månad, många fyror denna gång. Men jag väljer faktiskt Marie Åberg, tätt följd av Stefan Åberg!
Månadens överraskning: Den skimrande vackra boken Ett veck i tiden var verkligen en överraskning. 
Månadens skräck: Mats Strandbergs fenomenala bok Färja satte skräck i mig denna månad.
Månadens deckare: Här finns en hel del att välja mellan men Den osynlige väktaren kniper platsen denna gång.
Månadens besvikelse: Stephen Both senaste om Ben Copper och Diane Fry var förvisso bra men inte så bra som jag hoppats på.
Månadens fakta: Mannen som kunde tala med elefanter visade sig vara en oerhört fascinerande och vacker berättelse. 
Månadens finaste: Det vi inte visste var lycka var en sorglig men vacker bok.
Månadens serie: Harry Potter gav mig något jag inte räknat med, mer om det i ett eget inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar