onsdag 14 september 2016

Döda talar inte av Eva Dolan

Eva Dolan, Döda talar inte 

Handling:
Det är tidig gryning i Peterborough. Europeiska gästarbetare väntar på att plockas upp och köras till sina skift när en bil i hög hastighet kör rakt in bland dem. Föraren avviker från platsen och lämnar död och förödelse efter sig.

Kriminalarna Zigic och Ferreira kallas in från hatbrottsenheten för att utreda fallet. Snart finns en starkt misstänkt gärningsman, och smitningen ser ut att kunna klaras upp fort. Till Zigics och Ferreiras stora lättnad, eftersom de är mitt uppe i ett fall med obehagliga nynazistiska övertoner.
Ferreira tror att den lokale politikern Richard Shotton, ledare för ett nyligen etablerat högerextremt parti, kan vara involverad. Trots hans tidigare karriär inom Royal Air Force och hans politiskt korrekta brasilianska hustru, som pressen älskar. Men är Shottons extremistiska parti en täckmantel för något ännu mycket farligare? Och finns det dolda förbindelser mellan de båda fallen?

Vad jag tyckte:
Jag hade stora problem med Eva Dolans första bok Lång väg hem då jag inte riktigt förstod hur det kom sig att den var så hyllad och omtyckt. Jag fastnade verkligen inte för den men ville ändå ge Eva Dolan en chans till. Nu i bok två så tycker jag serien växt till sig ordentligt och jag gillar denna bok betydligt mer än första boken. Det största problem jag hade med första boken var kopplat till hur kriminalarna Zigic och Ferreria kändes så tunna och där jag inte fick någon större förståelse för dom. I Döda talar inte så växer båda dessa karaktärer och jag börjar få en känsla för vilka dom är. Men samtidigt låter Eva Dolan sina båda poliser stå lite vid sidan om, det är inte deras liv som är det intressant utan det är fallet som har huvudfokus. Jag märker faktiskt att jag gillar detta lite annorlunda utifrånperspektivet bättre i bok två än i bok ett. Samtidigt är det intressant att få följa två poliser på en hatbrottsenhet, det vanliga är ju annars en mordrotel.

 Samtidigt så är boken starkt samhällskritiskt och lyfter fram ämnen som rapporteras var och varannan dag i tidningarna. Just detta tycker jag riktigt mycket om hur författaren väljer ett aktuellt tema som grund för sin berättelse.Hatbrott och klyftan mellan infödda och invandrare är ett ständigt aktuellt ämne även här i Sverige. Att Eva Dolans deckare utspelar sig i England känns också helt rätt i tiden med tanke på England och Brexit. Döda talar inte är en skrämmande aktuell deckare som lyfter upp viktiga frågor på ett lättläst och spännande sätt. Emellanåt går tempo ner lite för mycket men överlag är det en välskriven och intressant deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar