måndag 15 oktober 2012

En finstämd fantasybok

Kristin Cashore, De utvalda, Tankeläsaren

Katsa bor i en värld som består av sju kungadömen, och hon är en särling. En särling är ett barn som föds med olika gåvor och de har olikfärgade ögon. Dessa barn måste alltid lämnas över till kungen, där de sedan växer upp och uppfostras. Är deras gåva sedan till nytta för kungen får det stanna kvar i hans tjänst, annars återvänder de hem. Gåvorna kan vara väldigt olika, det kan vara en gåva som gör att man kan simma väldigt långt under vatten, det kan handla om att bli väldigt begåvad inom matlagning men sedan finns däräven  mer allvarligare gåvor. Katsa har fått en sådan gåva, hon har stridens gåva och hon kan döda med ett enda slag. Detta finner kungen väldigt användbart och Katsa finner sig snart vara i hans tjänst som hans personliga torped. Hon skickas runt  för att skrämma, hota och även döda de undersåtar som sätter sig emot kungen. Men Katsa är en stark ung kvinna och bildar tillsammans med sina vänner en motstånds-rörelse, Rådet. Sedan träder Po in i bilden, en ung man som även han är särling. Och som i de flesta fantasyböcker så får nu dessa två ge sig ut på en väldigt farlig resa, allt för att rädda världen undan ondska och krig. Men Kristin Cashore lyckas väldigt väl med denna historia, den blir inte klichefylld utan känns, trots att den följer den vanliga fantasymallen, som fräsch och spännande.


Jag gillar verkligen Katsa, hon är stark, envis, tjurskallig och väldigt mänsklig. Relationen som utvecklas mellan henne och Po är fint beskriven där jämlikheten mellan de två tar stor plats. Båda får lov att ta plats och växa i sina roller. Historien är spännande och jag måste säga att jag gillar slutet väldigt mycket. Tänker inte berätta alltför mycket men slutet kändes väldigt passande. Jag tycker att boken är väldigt fint skriven och jag älskar miljöbeskrivningarna. Ett stort plus till att det finns en karta med, jag älskar verkligen fantasyböcker som har kartor. Jag ser framemot att läsa del två i serien, Monstrets dotter. En mycket behaglig läsning som gav mersmak!

1 kommentar:

  1. Hej Helle.

    Är denna en typ av sagan om ringen?

    Jag måste bara tala om att du är fantastisk på kunna läsa böcker.

    Hoppas att du får nytta av det iframriden på dina jobb.

    Pappa

    SvaraRadera