lördag 2 mars 2013

Äntligen tillbaka till Three Pines!

Jag läste i slutet av förra sommaren en mycket förtjusande bok med titeln Mörkt motiv, skriven av Louise Penny. Jag fastnade då direkt för kommisarie Armand Gamache och jag blev lite smått förälskad i den underbara lilla byn Three Pines där boken utspelade sig. En idyllisk liten by fylld med excentriska invånare och där alla känner alla och allt är så fridfullt och vackert. Dock så göms det mörka hemligheter under ytan. Det är lite som Morden i Midsomer korsat med Agatha Christie och med en nypa P.D James. 

Nu så vart det då dags att återvända till Three Pines där ännu ett nytt mord begåtts. Denna gång är det dock inte en älskad och omtyckt invånare som dött utan det är en person nyss flyttat till byn. En person som är mycket illa omtyckt och som tagit med sig mörker till Three Pines. Nu är det upp till Gamache och hans medarbetare att försöka nysta upp den härva av ledtrådar som finns och det medan en svår vinterstorm nalkas den lilla byn. Jag är som sagt väldigt förtjust i dessa böcker, det är så mysiga trots att det handlar om mord och mörka ting. Jag känner mig avslappnad när jag läser och jag förtjusas över alla de små detaljerna, jag älskar att läsa om alla de olika innevånarna. Detta är inga blodiga deckare utan det är mer en klassisk pusselgåta, dock med lite mörkare undertoner. Sedan finns där även vissa saker som Gamache dras med, saker som kan komma att bli väldigt ödesdigra så småningom, jag hoppas dock att detta löser sig på ett bra sätt. Mycket trivsam läsning även om det dock återkom ett litet störningsmoment i form av en mycket otrevlig kriminalassistent. Hon fanns med i bok nr 1 med, men jag hade hoppats att hon skulle vara borta ur leken efter den. Dock tror jag hon ska fylla ett visst syfte men jag stör mig på henne så mycket så jag hoppas  hon försvinner snart dock på riktigt.  

Nu ser jag framemot del 3 och hoppas på fortsatt trevlig och mysig läsning tillsammans med Armand och alla de andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar