onsdag 13 mars 2013

En rolig utmaning

Jag hittade en utmaning som verkar så rolig, som ett spännande sätt att söka efter specifika böcker och upptäcka nya författare. Den går ut på att läsa böcker som passar in på en specifik egenskap eller riktlinje. Som att tex läsa en bok vars omslag är vitt! Jag har ju en del egna utmaningar såsom klassiker-läsningen, hyllvärme-projektet och så då att läsa fler icke engelska talande författare. Så jag kör igång denna med och ser det som en hjälp i att utöka min läsning på ett lekfullt sätt. När jag skrivit om boken så kommer jag länka till mitt inlägg om den boken. Böckerna ska även vara lästa nu under året, så jag ska inte gå tillbaka och återanvända utlästa böcker ifrån tex förra året. Utmaningen hittade jag här.

1. Läs en bok vars originaltitel är på svenska.

Klar! Stefan Spjut, Stallo
2. Läs en bok som är skriven av en nu avliden författare.
Klart! John Steinbeck, Möss och människor
3. Läs den sista delen av en trilogi eller serie.

Klart! Carrie Ryan, Den mörka staden
4. Läs en bok med två personer på omslaget.

Klart! Lee Child, Dold identitet
5. Läs en bok som publiceras 2007.

Klart! Scott Lynch, Locke Lamoras lögner
6. Läs en bok vars titel består av tre ord (som till exempel Sagan om Ringen).
Klart! En nypa salt, Maria Goodin
7. Läs den första volymen av en serie eller trilogi.

Klart! Maggie Stiefvater, Kretsen
8. Läs en bok som handlar om vampyrer.

Klart! Gail Carriger, Själlös
9. Läs en bok som har över 600 sidor.
10. Läs en bok vars författare har ett M i för-och efternamn.
11. Läs en bok vars omslag är mestadels rosa.
12. Läs en bok med ett par på omslaget (ett romantiskt par, jfr. fjärde punkten).
13. Läs en bok med träd på omslaget.
14. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.

Klart! Richarda Junge, Stalinhusen
15. Läs en bok som snart kommer på film (under 2013 eller 2014).
16. Läs en bok som har mindre än 300 sidor.

Klart! Jonas Hassen Khemir, Jag ringer mina bröder
17. Läs en bok som publicerades under 2013.
18. Läs en bok som handlar om älvor eller alver.
19. Läs en bok med en av de fyra elementen på omslaget.
20. Läs en bok som är skriven av en författare under 30 år.
21. Läs en bok med ”The” i början av titeln.
22. Läs en bok som handlar om demoner eller andar.

Klart! Anna klädd i blod, Kendare Blake
23. Läs en bok vars titel innehåller sju ord (jfr. sjätte punkten).
24. Läs en dystopi.

Klart! Matchad, Ally Condie
25. Läs en bok vars omslag är mestadels röd.

Klart! Blodmagi, Tessa Gratton
26. Läs en (översatt) bok vars omslag är samma som originalet.
27. Läs en bok om tidsresor (som till exempel Tidsresenärens Hustru).

Klart! Kerstin Gier, Rubinröd
28. Läs en bok vars huvudperson har speciella kunskaper/egenskaper/krafter.

Klart! Benedict Jacka, Fördömd
29. Läs en debutroman.
30. Läs en fristående bok.
31. Läs en bok utan människor på omslaget.
32. Läs en bok vars omslag är mestadels vit.
33. Läs en bok som publicerades 2012.

34. Läs en bok som i originalspråk varken är svenskt eller engelskt.
Klart! Kadher Abdoul, Dagbok i kilskrift
35. Läs en bok om änglar.

2 kommentarer:

  1. En midnattspaus och när man läser denna blogg så är hela den så mäktig och så stor att man inte vet hur man ska kommentera allt. Men den är så skön och man får så många bra tips och man vill läsa ännu mer och ännu mer. Man vet nästan inte hur man ska ta till sig allting. Många bra idéer och något av de 35 tipsen skall man väl kunna hitta. Har man inte varit inne på bloggen på ett bara dagar har man ett hästjobb att läsa igenom men så berikande. Du får aldrig sluta skriva i den. Mina två starka kort midnattsbloggen och arbetsförmedlingens hemsida om jobba himmavid. Ha en bra torsdag. älskar dig väldigt mycket. Puss och kram mams.

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra utmaning:) Mycket härlig blogg.
    Kramar pillan

    SvaraRadera