lördag 9 juli 2016

Den som törstar av Kristina Appelqvist

Kristina Appelqvist, Den som törstar

Handling:
Professor Vidar Malmberg dör hastigt i en hjärtinfarkt och Västgöta universitets rektor Emma Lundgren måste skynda sig hem från sin semester i Rom.
Samma dag som begravningen görs en makaber upptäckt. Den världsberömda operasångerskan Angela Hansson, som kommit till Sverige för att sjunga tillsammans med kyrkokören, hittas brutalt mördad. Genast blir alla begravningsgäster misstänkta, inte minst Emma Lundgren själv.
Mordet på operasångerskan leder till att även Vidar Malmbergs död kommer i nytt ljus. Var hjärtinfarkten verkligen en naturlig följd av hans stora intresse för god mat?


Vad jag tyckte:
Den som törstar är uppföljare till Den svarta löparen. Vi är alltså tillbaka i Skövde där rektorn Emma Lundgren återigen ställs inför ett mystiskt dödsfall. Eller rättare sagt flera mystiska dödsfall.

Jag tyckte om den första boken Den svarta löparen samt bok tre som jag lyckades läsa först... Rörigt värre.  Nu ska jag alltså skriva om bok två: Den som törstar och det har trots allt gått en tid sedan jag läste ut den, april månad för att vara helt korrekt. Och trots de små stödorden jag skrivit om den så minns jag helt ärligt inte mycket av handlingen.  I mina stödord har jag använt orden som mysig pusseldeckare, lagom puttrig och lättläst. Det är lite dumt det där att man ibland inte hinner/orkar/kan skriva om böckerna direkt. För vissa de försvinner så fort ut ur ens minne, det får helt enkelt inte plats för hur många böcker som helst där uppe. Men jag vill ändå inte säga att Den som törstar är en dålig bok för det är den inte. Småstadsskildringarna är genuina och välgjorda, personerna trevliga och miljöerna är mysiga. Det är lättläst och underhållande och jag kommer säkert läsa övriga delar i serien när jag är i behov av något trevligt och lagom.

Något jag funderar lite på är att på framsidan av pocketupplagan står det " Feel-good deckare i småstadsmiljö". Jag har faktiskt inte hört uttrycket feel-good deckare innan och tycker det verkar lite knepigt. Vad vill de egentligen säga? Varför räcker det inte med det andra som står på framsidan " Pusseldeckare". Jag får nämligen inte begreppet "Pusseldeckare" att passa ihop med "Feel-good deckare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar