tisdag 28 december 2010

Hjorth o Rosenfeldt, Det fördolda

Ett mord inträffar i Västerås, en ung pojke som hittas mördad och hans hjärta är borta. Polisen trasslar minst sagt till det för sig och Rikskrim kopplas in på fallet. I samma veva befinner sig Sebastian Bergman i Västerås, som har jobbat som kriminalpsykolog tidigare åt just den grupp människor som får sig an fallet men som numera inte gör mycket av någonting. Sebastian blir naturligtvis involverad i fallet, till början av helt andra skäl än att i första hand lösa fallet. Nejdå hans skäl är högst personlig, för det är så Sebastian är. En egoistisk människa, en skitstövel som dessutom är sexmissbrukare, och jag stör mig på honom till en början. Men under läsningens gång så börjar jag mer och mer förstå mig på Sebastian, varför han ständigt driver sig själv till att komma på kant med allt och alla. Jag känner sympati med honom och jag uppskattar honom som karaktär för han är en väldigt intressant människa att lära känna.  Handlingen är väldigt spännande och intressant att följa, jag var helt säker på att jag visste vem mördaren var men oj så fel jag hade! Boken har även mycket humor och ett ständigt driv framåt. Mycket bra deckare, helt klart en av dom bästa på länge. Och en sån tur att det är tänkt att bli en serie av detta för slutet innehåller ett av som absolut bästa cliffhangerns på väldigt länge! Så nu kan Hjorth och Rosenfeldt se till och skriva på ordentligt fort tycker jag för jag vill läsa mer NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar