tisdag 2 april 2013

Reacher fixar allt

Det blir en dubbelrec av två st Reacher böcker, detta är lättsmält läsning som inte kräver mycket av dig som läsare. Men samtidigt är det alltid välskrivet och har ett ständigt driv igenom hela boken. Det är smarta och underhållande spänningsböcker som är perfekta när man behöver ha något lättare att läsa.


61 timmar, Lee Child

Jack Reacher liftar med en turisbuss fylld av pensionärer, tyvärr strandar dock bussen strax utanför den lilla staden Bolton som ligger någonstans i South Dakota. En svår snöstorm är på väg och Jack Reacher finner att han är strandad i staden. Han har inga vinterkläder och inga vinterskor. Och han inser ganska så snart att polisen har stora problem, där det mesta kretsar kring en modig äldre dam som ska vittna i en stor rättegång. Men en klocka tickar neråt och någon vill inte att den äldre damen vittnar och Jack hamnar som vanligt mitt i allt. Kvinnan måste skyddas till varje pris. Böckerna om Jack Reacher är ofta väldigt orimliga och ologiska, Reacher snubblar över svårigheter vart han än hamnar och naturligtvis räddar han upp hela situationen. Det är inte lika mycket rena slagsmål och actionscener i denna bok men det är ändå fartfyllt och spännande hela vägen. Jag gillar verkligen böckerna om Reacher, så fort jag behöver något lättar att läsa som ändå ger mig en bra lässtund så brukar jag vända mig till Lee Childs böcker om Reacher.  Reacher är en slags nutida vagabond, tuff och smart sådan, och han bär inte med sig något bagage.  Behöver han nya kläder så köper han det och sen slänger han de gamla. Just denna bok är något ojämn tycker jag dock, det är inte riktigt samma stil på denna som med de andra. Slutet är dock väldigt spännande. 

Värt att dö för, Lee Child

Denna bok tar vid strax efter förra boken så det kan förekomma en del spoilers så läs inte vidare om du vill ha kvar spänningen.


En kort tid efter händelserna i Bolton, så hamnar en något tilltufsad och skadad Jack Reacher i Nebraska. Här blir han ganska så omgående insyltad i en mycket märklig situation. Denna situation hör hemma långt tillbaka i tiden, närmare bestämt 25 år sedan då en åttaårig flicka ifrån trakten försvann spårlöst.  Dock så finns det folk och då speciellt en familj som inte vill att Reacher rotar i det förflutna eftersom det förflutna hänger samman med nutiden. Och där finns saker som vissa inte vill ska uppdagas och de gör allt de kan för att stoppa Reacher. I denna bok så är det mängder av slagsmål, folk som blir jagade, skjutna och dödade. Reacher är den som går i främsta ledet för det mesta av det. Men på något sätt så känns Reacher tröttare i denna boken, lite nedstämd och fundersam.  Samhället Reacher har kommit till är styrt av en enda familj, familjen Duncan och de sysslar även om olagliga saker som ingen i staden vill kännas vid. Jag gillar som sagt dessa böcker, det skrivs mycket om att dessa böcker är orimliga, ologiska och tröttsamma men på något sätt är det just det jag gillar. Reacher är en vägarnas hjälte, han liftar in i en stad, räddar folk och fä och liftar ut ur staden mot solnedgången igen. Detta är en fjortonde boken av Lee Child, den femtonde dyker upp i sommar. Jag har läst nästan alla de tidigar, tror jag tre stycken kvar av de tidigare att läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar