lördag 10 januari 2015

Lite mer om tv-serier!

Eller rättare sagt lite mer om en specifik tv-serie! Nämligen Shetland som började sändas igår på SVT 1, en serie som baseras på Ann Cleeves böcker om Jimmy Perez. Jag var väldigt taggade inför detta men sedan föll det rätt mycket när jag väl började titta. Några saker jag störde mig på var för det första Jimmy Perez, i mitt huvud är han runt 35 år, singel och mörkhårig ( ett arv efter den där spanska (?) anfadern som strandade på Shetland för längesedan) och han har väl ändå inte en tonårig dotter i bokserien? Och vart är Franny? Och varför börjar man med bok två?  Och inte finns det en kvinnlig kriminalpolis som ska vara partner åt Jimmy i böckerna? En polis som dessutom mest ser ut som och beter sig som en förvuxen tonåring!  Det är förvisso några år sedan jag läste serien men jag kan väl ändå inte glömt så många stora detaljer eller?

Jag tycker allt att man har avvikit alltför mycket ifrån böckerna för att riktigt fastna direkt. Min sambo som inte läst böckerna gillade dock serien riktigt mycket och tyckte den var välgjord. Så jag ska försöka bortse ifrån själva böckerna, om det nu går, och ge serien en chans till.  För den är välgjord och har ett spännande upplägg, miljöerna är helt otroliga och det är sådär härligt lågmält berättat.

Vad det någon annan som såg Shetland igår? Vad tyckte ni om den?

Länk till Svt Play och serien Här!

5 kommentarer:

  1. Nej då, du har helt rätt. Cassie är betydligt yngre i böckerna och bor då med Fran, han träffar Fran i första boken, Red Bones är tredje boken, Tash finns inte alls i böckerna, Perez är mörk och lång.
    Vi har sett de tre första filmatiseringarna nu på DVD (det vill säga de sex första avsnitten) och om jag kopplar bort böckerna så gillar jag serien. Maken har inte läst böckerna och tycker den här serien är bättre än en hel del andra vi sett. Och jag gillar fortfarande miljön och språket. Ja, jag har ju skrivit om den på bloggen som du vet ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Så skönt att jag inte var helt ut och cyklade, det var ju ändå några år sedan jag läste böckerna! Men visst är det ändå en bra serie så jag ska ge den en chans till =) Ja jag såg att du skrivit om den, läste om inlägget nu!

      Radera
  2. sv: Stalker finns på nätet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, tackar! Då ska jag kolla in det!

      Radera
  3. på tal om nåt helt annat.. hittade min blogg i din Trevliga Bokbloggar-lista och blev så glad! :) gillar själv din blogg väldigt mycket också, den är så härligt mysig :) tusen tack iallafall för att du listat mig bredvid så många av toppbloggarna!

    SvaraRadera