måndag 21 augusti 2017

Leon av Kallentoft & Lutteman

Mons Kallentoft & Markus Lutteman, Leon  

Handling:
”Rummet är trångt och svettigt, luften dallrande av
primitiv upphetsning.
Zack tittar ner på revolvern på bordet. Klockan tickar neråt.
Om han går härifrån nu dör barnet.
’Okej. En kula till.’
Rummet börjar sjuda igen. Av människor som vädrar död.”

En skoningslös lek på dödligt allvar.
Ett Stockholm som aldrig har varit mörkare eller kallare.
En stad där bara de starkaste överlever …

Vad jag tyckte:
Så fort jag läst ut första boken om Zack högg jag tag i nästa del! Det gick bara inte att vänta! Precis som i första boken så är även andra boken Leon sprängfylld av action och intensiv spänning. I Leon så skapas den mest intensiva spänningen av att Zack och hans kollegor har en tid de måste hinna före. Klockan tickar nedåt för den lilla pojken och de måste till varje pris hitta honom i tid. Priset kommer visa sig bli otroligt stort, kanske rent av för stort? Med häpnad såg jag denna vändning komma och insåg hur skickliga författarna verkligen är på att bygga upp sin historia där man verkligen får sig en chock vid vissa vändningar.

Lika välskrivet som första boken med ett rappt och drivet språk, korthuggna meningar varvat med längre skapar ett hetsigt flöde som emellanåt blir lite jobbigt att läsa. Zacks drogproblem drar honom allt längre ned i mörkret och frågan är tillslut om han rent inte ska gå under därnere på botten.  Hans anknytning till Stockholms undre värld gör också denna serie en aningen speciell. En fot inom polisen och en halv fot i den kriminella världen ger två viktiga perspektiv som skapar både konflikter och spänningar inte bara för Zack. Jag gillar också skildringen av vänskapen mellan Zack och Abdula som i denna bok lyfts fram en hel del.

Smart, driven och tätt spänning med hög actionnivå! Det tog inte många dagar innan jag högg in på del tre!

Betyg: 5/5
Boken kommer från: Från den egna bokhyllan
Andra som skrivit om boken: Johannas deckarhörna, Fantastiska berättelser, Mysterierna,

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att jag stötte på din kommentar på boken. Av din text att döma så har vi ju fundamentalt olika intryck av boken. Personligen är det för explicita våldsskildringar. Jag är inte kvackmagad eller så, utan snarare skeptisk till deras funktion för berättelsen.

    Du får gärna läsa mitt omdöme och lämna en kommentar om du vill! :)

    https://lyssnabloggen.wordpress.com/2017/08/18/ljudbok-leon-av-mons-kallentoft/

    Ha det så fint och keep up the reading.

    SvaraRadera
  2. Det här är inte bara sträckläsningsböcker utan en sträckläsnings serie!! Jag läste alla 4 efter varandra och hade velat läsa mer! :)

    SvaraRadera