torsdag 28 april 2011

Gayle Forman, Om jag stannar

Idag letade jag efter en bok som var någorlunda lätt att läsa när ens huvud är febrigt och halsen gör ont. Jag letade runt ett tag, fick tag på en King bok jag började på igår och som var precis det jag behövde då igår kväll. Men idag, när solen lyste, fåglarna kvittrade och himlen var så intensivt blå då passade inte en mörk och kuslig King samling in. 

Just då behövde jag något annat och jag kom på att jag hade denna boken hemma. Jag har läst om den på olika ställen, känt mig intresserad men förkastat iden att läsa den då den tillhör en kategori jag vanligen inte läser längre eftersom jag känner mig för gammal för den. Boken är en ungdomsbok eller egentligen är det väl en sk young-adult bok. Men nu är jag väldigt glad att jag våga släppa dom fåniga tankar jag hade då och gav den en chans. Jag slog alldeles nyss ihop boken med tårar på kinden och en hals som är tjock. Boken handlar om Mia, Mia som varit med om en  hemsk olycka och hela hennes familj är nu döda. Mia är ännu inte död, hon står bredvid sig själv och hon minns sitt liv medan hon väntar på att kunna göra ett val, stanna kvar eller gå. Vi får följa med henne under 24 timmar och det är vackra, sorgliga, kärleksfulla, varma och innerliga timmar. Vi får ta del av hennes familjs liv, hennes kärlek till Adam, vi får lära känna hennes vänner och hennes kärlek till musik. Det är så otroligt vackert att det stockar sig i halsen hela tiden och jag slukar boken för att nå fram till slutet. När jag väl är där så kom tårarna, stilla tårar som tillrar nerför kinderna. Detta är så fint och så starkt. Jag är väldigt glad att jag släppte mina fördomar och gav Gayle och Mia en chans.

1 kommentar:

  1. detta lät som en bok jag vill läsa, får se vart jag kan få tag på den.

    SvaraRadera