måndag 13 juni 2011

Intressant upptäckt

Jag har startat ett litet projekt, att börja läsa mer engelska böcker, dels för att många författare som jag gillar dom blir inte översatta här i Sverige och dels för att träna på språket i sig. Jag påbörjade en bok men får nog tänka om en gång till för den nivån passade inte mig just nu. Så därför är i detta nu tre ungdomsböcker på väg hem till mig. Men min upptäckt rör om den korta stund då jag läste den boken, att jag ännu mer än vanligt "läste" i bilder. Alltid när man läser så skapas det ju bilder, en slags film som rullas upp framför en. Man ser karaktärerna, man ser miljöerna och detaljerna, man får en bild av boken helt enkelt. Men när jag läste den engelska boken så blev detta på något sätt ännu tydligare, att när jag inte riktigt greppade hela innebörden av vissa ord så kompenserade min "film" i huvudet  detta på något sätt och skapade en djupare bild. Det var en väldigt intressant upptäckt faktiskt. Svenska kan jag ju, jag känner och förstår nyanserna i orden. Jag förstår att vissa ord kan betyda olika saker när dom är tillsammans med olika ord. Jag vet att det kan finnas en djupare meningen bakom orden, en metafor eller något liknande. Men engelskan är ännu så blankt, jag förstår orden och begriper vad dom betyder men dom där små nyanser, dom finare detaljer, dom finns där inte riktigt ännu. Så kanske jag läser in en starkare bild och på så sätt kan jag förstå helheten genom bilden i huvudet även om vissa av orden saknas.

2 kommentarer:

  1. Jag måste säga att jag läser alla dina recensioner men jag har lite svårt för att kommentera allt för du är så duktig att mina ord känns väldig överflödiga. Du är helt makalös i din bokvärld om du visste vilken kunskap som du bara öser ur dig. Så mycket klokt. Känner mig lite mallig för att jag har en sådan begåvad dotter. Ha en bra dag i den engelska världen. Älskar dig. mams

    SvaraRadera
  2. Hej gumman.

    Att du läser engelska böcker är kanonbra,som du själv säger:att du vill lära dig lära dig språket

    SvaraRadera