söndag 14 augusti 2016

Kaufmanns utvalda av Karl Almén Burman

Karl Almén Burman, Kaufmanns utvalda
Rec-ex ifrån författaren/förlaget (?), Tusen tack!

Handling:
Sverige 1947. André är 14 år och blir till följd av en desperat lögn inlåst på ett mentalsjukhus. Doktor Kaufmanns nycker och experimentlusta fjättrar sjukhuset och kommer att prägla hela Andrés liv. Som vuxen börjar han gräva i det förflutna.

Vad jag tyckte:
Jag fick ett mycket vänligt och trevligt mail ifrån författaren Karl Almén Burman med en förfrågan om jag ville läsa hans bok. Efter hans förklaring och att jag läste om boken tackade jag ja och det är jag väldigt glad för. Även om boken är smärtsam och stundtals gör det riktigt ont i att läsa den så är jag tacksam för att jag fått chansen att lära mig mer om den psykiatriska vårdens historia här i Sverige. Författarens egna farmor arbetade som mentalsköterska på Vadstena mentalsjukhus på 50-talet och det är hennes berättelser som ligger till grund för denna bok. Under läsningens gång så googlar jag frenetiskt, både för att förstå mer men kanske även för att jag inte vill att det jag läser ska vara sant. Men efter några googlingar förstår jag att den svenska mentalsjukvården verkligen var skräckinjagande. Så mycket okunskap och så mycket fördomar präglade vården. Och hos André möter vi en trasig själ som femtio år efter att han kommit ut försöker hitta sanningen. Kanske också försöka försonas med det förflutna och förstå hur det kunde ske. Hur mycket är människan egentligen värd är en fråga som lyfts fram i boken men också om extremt maktbehov och hur fångenskapen präglar en människa. Att vara så utsatt som André och de andra barnen som är Kaufmanns utvalda gör ont att läsa om.

Boken i sig är rätt tunn sett till sidoantal men den rymmer så mycket svärta och mörker, hopp och förtvivlan, sorg och glädje. Det är många lager i denna boken och man vinner på att läsa den långsamt, ta till sig det man läst och också för att orka läsa vidare.  Luftigt språk utan många utbroderingar och stilistiska detaljer skapar ett avskalat och naket språk som passar ypperligt väl ihop med berättelsen. På detta sättet så blir historien om än mer hjärtskärande stark. Att man hela tiden läser med vetskapen om att det finns en äkta och sann bakgrund till detta helvetet gör att detta psykologiska drama biter sig fast och man kan inte sluta läsa. Boken kryper in under skinnet på en och André finns fortfarande i mina tankar och jag kommer bära med mig hans öde länge.

Så jag kan varmt rekommendera Kaufmanns utvalda, läs och ta till er en mörk sida av den svenska historien. En historia som det inte pratas öppet om och som nog många inte känner till. Även om Kaufamanns utvalda har en fiktiv karaktärer bygger boken på sanna händelser och det finns nog en riktig André där ute.

2 kommentarer:

  1. Hej Helen!

    Tack för dina värmande ord om min roman. Jag delar gärna med mig av efterforskningarna om du har vägarna förbi förlagets monter på Bokmässan. Och om någon av dina läsare är intresserade av ett signerat exemplar så är det bara att kontakta mig.

    Bästa hälsningar
    Karl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för läsningen! Jag önskar verkligen att jag hade möjlighet att åka på bokmässan men det finns varken pengar eller ork till det, är fortfarande sjuk. Så snällt av dig att erbjuda ett signerat ex, möjligen kunde jag anordna en liten tävling här på bloggen? Jag kan höra av mig längre fram.
      / Helen

      Radera