söndag 28 augusti 2016

Temainlägg: Tre svenska spännande böcker

I detta inlägg kommer jag skriva om tre svenska spännande böcker. Tre böcker som skiljer sig åt en hel del men har det gemensamma att de är spännande!

Vi börjar med att lära känna åklagaren Jana Berzelius
Märkt för livet av Emilie Schepp
Åklagarens Jana Berzelius  vaknade som nioåring upp på ett sjukhus utan ett enda minne av vem hon är. Tjugoett år senare blir hon indragen i ett fall som kommer visa sig ha direkta kopplingar till vem hon egentligen är. En bakgrund som är minst sagt otäck och väldigt obehaglig. Fallet som Jana blir inkopplad på rör en äldre man som blev skjuten i sitt eget hem. Mannen är Hans Juhlen verksam på Migrationsverket i Norrköping.  När sedan en ung pojke hittas avrättad på ett liknande sätt förstår vi att det som först verkade så enkelt är något helt annat. Märkt för livet är en ruggig berättelse som gör en illamående att läsa. Jag är rätt hårdhudad när det gäller deckare och thrillers men när det involverar barn som far illa så gör det ont att läsa. I samband med fallet får vi också lära känna Norrköpings polisstation, speciellt kriminalkommissaren Henrik Levin och kriminalinspektören Mia Bolander. Emelie Schepp skapar komplexa och intressanta karaktärer som inte är helt lätt att gilla men pga av det gör dom så mer spännande att läsa om. Emilie Schepps Märkta för livet är en rapp berättelse skriven med ett ständigt driv och med en tät stämning. Det är vansinnigt spännande att läsa och jag kommer definitivt läsa mer av Emilie Schepp så fort jag kan.


Därefter tar vi och bekantar oss med Sam Berger
Utmarker av Arne Dahl
Ellen Savinger har varit försvunnen i flera veckor och Sam Berger är övertygad om att hon fallit offer för en seriemördare. Men ingen av hans kollegor inom Stockholms polisen vill tro på honom. Så när han får tag på Nathalie Fredén så tror han att han äntligen fått upp ett spår. Men historien tar istället en oväntad vändning och Berger är snart den som blir jagad istället.

När jag läser Utmarker så tänker jag hela tiden på den amerikanska tv-serien Criminal Minds. Det är något med stämningen och berättelsen som påminner så mycket om det amerikanska. Det är en osannolik historia med en väldigt udda förövare och med en karaktär som Sam Berger. En person som ingen vill tro på och som därför ger sig ut på en enmans-jakt efter en mycket störd individ. Visst är det rasande skickligt berättat, en sån där berättelse som man läser med andan i halsen och där bladen nästan vänder sig själv. Det är ett högt tempo igenom hela boken och det går verkligen undan i vändningarna. Twisterna är många och jag gillar när jag inte förutsäga vad som kommer hända eller vem som egentligen är förövaren.  Utmarker bjuder på något helt nytt som verkligen sticker ut med sitt vassa språk, sitt höga tempo och det välskrivna språket. Jag gillar det helt enkelt, precis som jag älskar ett välgjort avsnitt av Criminal minds!


Därefter går vi från spännande deckare till en berättelse som bara är spännande men ändå med en
svårlöst gåta. Låt oss bekanta oss med  den svenske kirugen Martin Royken
Turkanarapporten av Christian Unge
Året är 199 och kirurgen Martins liv är i spillror och han reser till norra Kenya för att arbete för Läkare utan gränser. Där vid traumaenheten är de verkligen i behov av en skicklig kirurg. Och det är där han möter antropologen Nadine Zaoui. Nadine arbetar främst med människor i Turkanaprovinsen och hon tror att hon är något mycket märkligt på spåren. Hon ber Martin följa med henne dit men Martin tackar nej, trots att Nadine är först riktigt bra i hans liv på väldigt länge. När sedan Nadine blir bortförd så påbörja Martin en livsfarlig jakt för att hitta henne och för att hitta sanningen om det där unga männen som Nadine var så orolig för.

Turkanarapporten är en spännande berättelse som bjuder på en annorlunda inramning och en historia som är ruskigt otäck. Att författaren själv är kirurg och verksam hos Läkare utan gränser märks tydligt i berättelsen, det finns en äkthet i skildringarna av livet som läkare i Kenya som fördjupar och förbättrar berättelsen.  I övrigt så är personskildringarna något tunna och det blir lite för korthugget i språket emellanåt. Det är en hel del enordsmeningar som i sig kan ha till syfte att skapa ett rappt och drivet tempo men som här blir lite för många. Det blir lite tjatigt då jag saknar en utveckling och fördjupning av både karaktärerna och berättelsen. Samtidigt så är det en lättläst och spännande bok som bjuder på ett riktigt intressant äventyr. Så jag kommer definitiv läsa de andra delarna i serien med, dock är det lite tråkigt för jag lånade denna första delen på biblioteket här hemma vid. Den var då i pocket format och när jag väl läst ut tänkte jag reservera bok två i serien......Men där gick jag bet för biblioteket har bara de följande delarna i serien i e-format. Jag läser helst inte e-böcker, mycket för att jag så lätt får migrän av att läsa på en liten skärm. Så nu får jag se när jag har råd att köpa de andra delarna, kanske önska mig dom till jul =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar