torsdag 10 januari 2013

Monstrets dotter

Kristina Cashore, De utvalda- Monstrets dotter.

Detta är då del två i serien De utvalda, den första heter Tankeläsaren och den bjöd mig på en underbar läsupplevelse. Min första reaktion när jag öppnade boken var att vi enligt kartan (som bör finnas med i varje fantasybok) nu befinner oss i ett helt annat land än den första boken. I denna bok är det Flamma som är huvudperson, men i denna bok så finns där inga särlingar som i del 1 utan det finns monstervarianter av alla djur och även monstervarianter av människor. Alla monstervarianter är livsfarliga och de är även förföriskt vackra med sina färger som skimrar i regnbågens alla färger. Flamma är dotter till en av de värsta människomonster som levt och hon själv är nu den sista av människomonster släktet. Flammas hår glöder i färgen eld och hennes skönhet förvrider lätt huvudet på alla som kommer henne nära. Flamma har även förmågan att kunna läsa folks tankar och kunna styra dem genom sina egna tankar. Men trots allt makt hon kan få vill Flamma enbart få vara Flamma. Hon vill bara få vara normal. Flamma vill inte bli som sin far, han älskade sin gåva och använde den enbart för sin egen vinnings skull och han kom att göra mycket ont mot andra människor. Men så blir Flamma mot sin vilja inblanda i hovets affärer och där träffar hon Prins Brigan. Det finns en hel del karaktärer i denna bok som är minnesvärda, de är tecknade med djup och de känns levande för mig som läsare. Såsom Flammas närmaste vän, en vän hon växte upp med och som hon älskar av hela sitt hjärta, Archer. Archer är en irriterande person, självisk och väldigt omogen men just detta att författarinnan kan teckna en karaktär så väl att man verkligen känner något för dem, det är det som gör böcker läsvärda. 

Jag saknar dock Katsa och Po och alla de andra i från första boken men när jag närmar mig slutet så förstår jag varför de inte är med här alls. Det är snyggt gjort av författarinnan, att helt vända om sådär och ge mig som läsare en överraskning. Dock finns där en ledtråd i form av en karaktär som spelar stor roll i denna bok men hen spelar även en stor roll i bok nr 1.

Jag blev inte lika betagen av denna bok som jag blev av bok 1, bok 1 fann jag magisk och helt underbar att läsa. I denna bok så blev det emellanåt lite för mycket av alla monsterna och den kändes inte lika jämn som den första boken. Men det är absolut inte någon dåligt bok, tvärtom. Det är fortfarande lika välskrivet och den bjuder på en fin lässtund. Jag gillar som sagt verkligen att precis som i den första så är det inte i första hand den eviga frågan om vilken pojke flickan ska välja som är den viktiga. Det viktigaste är att Flamma, Archer, Brigan, Nash, Clara och alla de andra får lov att alla ta plats, de får växa antingen tillsammans eller var för sig. Det är väldigt fina vänskapsrelationer som byggs upp och när kärleken kommer så känns den så naturlig och vacker. Den känns helt enkelt äkta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar