lördag 26 januari 2013

Vårens nyheter del 5

Ännu lite mer nytt som verkar lockande! Men jag tror nu att de flesta förlag är genomtittade, där kommer en del uppföljare med till serier som jag följer men jag låter nog denna serie inlägg räknas som klar nu. Men säg till om ni vill ha ännu! 

 Forum förlag. 

  • De dödas samtal, Reginald Hill "En man drunknar i en grund bäck och en ung motorcyklist kraschar in i ett träd. Två till synes alldagliga olyckor i de omaka poliserna Dalziel och Pascoes vardag. Men när ett manuskript som insänts till en novelltävling ger en hårresande och ingående beskrivning av det ena dödsfallet, och kort därefter det andra, finns det plötsligt en misstänkt mördare." Reginald Hill gick bort förra året så detta är en av hans äldre böcker som nu kommer ut på svenska, den kom ut på orginalspråk 2002. Hill är en stor favorit hos mig. Utkommer i mars.
  • Blunda hårt, John Verdon. Uppföljaren till Tänk på ett tal, en bok jag verkligen gillade och jag hoppas på att även denna är lika bra. Utkommer i februari.
  • Pojken som fann en ny färg, Oskar Skog. "Pojken som fann en ny färg är en berättelse om en kärlek som är så stark att allting stannar. Om två människor som träffar varandra, som blir förälskade och som får en son tillsammans. Men det dröjer inte länge förrän pappan upptäcker att någonting är annorlunda med sonen. Att han verkar höra en melodi som ingen annan hör, att han kryper i ett mönster på golvet som ingen annan ser, att han vill måla i en färg som är osynlig för alla andra. Pappan försöker förstå vad det är som händer, men när frågan är "kan man se en ny färg?" är det svårt att ställa den. För det finns väl inga nya färger? Eller?" Detta verkar vara en väldigt speciell bok, men det verkar även kunna bli en stark läsupplevelse. Utkommer i mars
  • Den bästa dagen är en dag av törst, Jessica Kolterjahn. "Den bästa dagen är en dag av törst är en fri litterär fantasi om ett år i Karin Boyes liv." Jag har verkligen gillat alla de andra av hennes böcker och nu när hennes nya bok ska handla om Karin Boye då måste jag läsa den. Utkommer i april
  • En orolig grav, Elly Griffiths. Bok nr 5 om Ruth Galloway! Äntligen! Utkommer i Maj
  • En välbevarad hemlighet, Kate Morton " Det är berättelsen om tre främlingar från skilda världar - Laurels mor Dorothy, Vivien och Jimmy - som av en händelse möts i London och vilkas liv blir ödesdigert sammanflätade. Den sanna historien visar sig vara långt mer omskakande än Laurel någonsin kunnat föreställa sig." Ännu en favoritförfattare! Utkommer i maj


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar