lördag 2 februari 2013

Det Undre London

Neil Gaiman, Neverwhere

Richard Mayhew är en helt vanlig ung som har ett bra och intressant jobb, han har goda vänner och en fin fästmö och han har en trevlig bostad. Ett bra och stabilt liv helt enkelt. Men så en dag räddar han en ung flicka som heter något så konstigt som Door.  Door är jagad av två underliga män och Richard hjälper Door att komma undan. På sin flykt undan männen hamnar de i det Undre London, en värld som är fylld av magiska ting och underliga varelser och som göms under det vanliga London. När Richard återvänder till det vanliga Övre London så upptäcker han dock att allt det där han hade innan, jobb, bostad, vänner och fästmö, det är borta nu. Det är rent av så att ingen kan se honom faktiskt. Så Richard måste bege sig ner till det Undre London igen för att hitta sanningen om hur han ska kunna återvända till det Övre London.

Detta är en fartfylld, annorlunda och humoristisk fantasybok, lite som en Alice i Underlandet historia. Jag älskar verkligen hur Neil Gaiman leker med orden, som tex att det finns en tunnelbana som heter Earls Court (Hov) och naturligtvis finns just där en Earl som håller hov i en av vagnarna. Dock är detta hov och många av de underliga ting som sker nere i det Undre London enbart synligt för den som tillhör det Undre London. Jag gillar karaktärerna i boken, de är intressanta och spännande att lära känna. Jag slukade boken och njöt verkligen av historien. Enda minuset är att jag vill ha mer, mer detaljer, mer information om det Undre London och jag vill ha kartor. Boken hade gärna fått vara dubbelt så lång! Men tydligen är detta en bok som baserats på en tv-serie, för tydligen skrev Neil Gaiman ett manus till en tv-serie och sedan byggde han upp en bok av det. Nu vill jag väldigt gärna ser tv-serien med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar