tisdag 19 februari 2013

För mycket lycka, Alice Munro

Detta är en novellsamling och jag har alltid så svårt att veta hur jag ska skriva om en sådan. Ska man skriva lite om varje novell, välja ut någon enstaka eller bara skriva allmänt i grova drag om hela boken? Jag väljer nog att skriva övergripande om hela samlingen. 

Denna novellsamling handlar om vanliga människor, oftast en kvinna, som hamnar i en svår situation där hen måste fatta ett beslut eller hen måste välja en ny inriktning på livet. Det handlar om hur olika val eller beslut kan omforma en som människa och hur detta kan komma att påverka ens hela liv. Novellerna känns så vardagliga och äkta.. Det känns som det är riktiga människor vi möter här, där vi under en kort tid får lära känna dem och  följa dem under en kort period i deras liv. Alice Munro har ett språk som är starkt och alltigenom äkta, varje novell känns precis lagom lång. Novellerna blir aldrig överbelastade och för långa men samtidigt så blir de inte heller för tunna och för korta. Två ord som fastnade hos mig när jag läste dessa noveller är lågmäld och finstämt, det är så Alice Munros noveller känns när man läser dem. Man blir lugn av att läsa Munro, läsningen ger en något att tänka på och fundera över allt medan man läser i en maklig och behaglig takt. Själva Munros sätt att skriva manar en just till detta, att läsa makligt och lugnt, hennes sätt att skriva är så lågmält och enkelt. Men där finns även en skärpa och ett djup bakom orden, Alice Munro har en skarp insikt om hur det är att vara människa och det får vi ta del av i dessa noveller.  

Läs och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar