lördag 2 februari 2013

Svåra val

Richelle Mead. Andens kraft

Jag tänker inte berätta så mycket om handlingen för er då detta är femte delen i en serie som kallas Vampire Academy och man bör läsa dessa böcker i en följd. Och jag tycker verkligen att man bör läsa dessa böcker, för detta är kraftfulla, starka, humoristiska och underhållande böcker. Här finns mängder av vampyrer men inte en enda av dom glittrar. Vampire academy är precis som det låter en skola för vampyrer och det är här vi lära känna Rose Hatawhay och Lissa Dragomir. Rose är en dhampir, en halvvampyr som ska utbildas för att bli en beskyddare. Lissa är moroi, en levande helvampyr. Moroi har valt att inte döda för att få föda utan använder sig av levande, frivilliga människor som ger dem föda. Dock så finns det även strigori därute, de är de odöda vampyrerna som dödar för födans skull och de vill väldigt gärna utplåna alla morois. Och det är där beskyddarna kommer in i bilden, de ska beskydda moroi ifrån strigori. Rose är en de alla vi får lära känna här, och hon är en kaxig, självsäker, stark, rättfram och tuff tjej som inte tar skit ifrån någon. Det är så skönt att det är just tjejerna som står i fokus i denna serien och de är inte några trånande våp utan de står på egna ben. Såklart finns här killar som även de är starka och självständiga, inte glittrande någonstans. Och såklart finns där kärlek, kärlek som bränner och gör väldigt ont, kärlek som får oanade konsekvenser. Och där finns vänskap och gemenskap.  Mead håller en lagom nivå på att förklara alla detaljer kring moroi, dhampirer och strigorier, det blir aldrig för mycket utan det känns på något konstigt sätt äkta. Man läser ett stycke och man känner att "ja men jo, så kan det säkert vara". Mycket spännande böcker med mycket action och spänning.

Meads böcker är min lustläsning, den läsning som jag tar till när jag behöver något som jag vet kommer ge mig en härlig lässtund och där jag vet att allt blir bra till slut. Detta är helt enkelt j-vligt bra läsning som alltid leverar.

Läs serien i denna ordningen: 

  1. Törst
  2. Fruset blod
  3. Skuggkysst
  4. Löftet
  5. Andens kraft
  6. Yttersta offret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar