fredag 8 februari 2013

Siri Hustvedt, Sorgesång

Erik är en framgångsrik psykoanlytiker som nyss har förlorat sin far och tillsammans med sin syster Inga ger de sig i kast med att sortera och gå igenom faderns alla papper, brev och dagböcker. När Erik börjar läsa igenom allt detta så finner han ett märkligt brev som antyder att där finns en hemlighet ifrån hans barndom som fadern aldrig någonsin nämnt ett ord om. Erik blir som besatt av att lösa denna gåtan och även besatt av att läsa igenom alla dagböcker i ett försök att minska den distans som alltid funnits där mellan far och son. Samtidigt kämpar hans syster Inga med sina egna problem. Hon har precis förlorat sin man, han som var en stor och mycket omtalad författare. Men även han var en man med hemligheter. Sedan finns där även Miranda och hennes dotter, de har precis flyttat in i det hus som Erik äger.

Fragmentarisk var min första spontana tanke när jag läst klart boken. Förvirrande var nästa ord.Möjligen är det så att min vintertrötta hjärna inte riktigt orkade ta in allt som händer i boken, inte riktigt orkade analysera alla bilder som Hustvedt strösslar omkring sig och inte riktigt orkade se sambanden. Jag märker att boken är välskriven och språket är väldigt exakt och starkt men just nu passar inte denna bok mig. Jag kommer ge Siri Hustvedt ännu en chans lite längre fram när jag orkar förstå det hon skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar