måndag 10 februari 2014

Omläsning

Stephen Booth, Blindspel

Jag började för några år sedan läsa Booths serie om Ben Cooper och Diana Fry, men ungefär här med den fjärde boken så glömdes serien bort och jag slutade läsa Booths böcker. Jag har ingen direkt förklaring till varför då de fyra jag läste var precis min sorts böcker och de var riktigt välgjorda deckare med driv och skärpa. Men så kan det bli när den eviga bokfloden svämmar över på alla håll och kanter och man som läsare riskerar att drunkna. Men på ett sätt var det ändå bra att jag slutade läsa serien för då har jag många trevliga deckare att se framemot nu, speciellt nu när jag läst allt av de andra deckarfavoriterna såsom tex Reginald Hill och Pete Robinson.  Jag valde att läsa om Blindspel för att friska upp minnet innan jag fortsätter med nästa del i serien. I Blindspel möter vi dels ett föräldrarpar vars dotter försvann för 2 år sedan, de väntar dock fortfarande på hennes tåg så att säga. Hon skulle nämligen komma hem över helgen med tåget, hon var inte ombord det tåget och nu har det gått två år men hennes föräldrar väntar ännu. I den lilla by flicka kom ifrån hittas en man ihjälslagen, en man flickan växte upp med och som polisen var intresserad av då för två år sedan. Hänger hans dödsfall ihop med flickan Emmas försvinnande? Ben Cooper och Diana Fry får mycket att göra och de stöter på stora svårigheter med resten av byns befolkning.

Det är en gedigen brittisk deckare som ger en en riktigt trevlig läs stund, dock känner jag väl att handlingen är något seg emellanåt. Det tar lite väl lång tid för historien att utvecklas och jag känner ibland en lätt frustration över makligheten. Men det kan också vara så att jag läst många amerikanska deckare/thrillers på sistone och där är ju ofta tempot väldigt snabbt och intensivt. Jag njöt dock av det brittiska i denna boken, jag uppskattade även väldigt mycket miljöerna i det karga och vindpinade Peak district. Booth är även mycket skicklig på att teckna sina karaktärer och fylla dem med liv. Han kan rent av få mig att tycka lite synd om den ökända familjen Oxley! Nu ska jag fortsätta med nästa del i serien, vilket jag ser framemot mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar