onsdag 24 augusti 2011

Barbra Vine, Strandsatt

Barbra Vine eller Ruth Rendell som är hennes vanliga namn är en sådan författarinna som jag gärna återkommer till och som oftast är en njutning att läsa. Både språket och historien brukar vara angenäma att läsa. Hon är väldigt duktig på att skriva om människan, om saker som är mörka och svåra. Ofta handlar det om skuld och skam. Så även i denna, en av hennes första böcker. I denna är handlar det om Tim, en ung bisexuell man som förälskar sig i paleontologen Ivo. Ivo är Tims första kärlek som är man, och det är också osäkert om det ens är kärlek. Snarare besatthet och utnyttjande. Vi får redan tidigt i boken veta att under en resa till Alaska så händer det Ivo något och han dör. Även en vacker kvinna vid namn Isabel kommer i Tims väg och hon kommer att inneha en viktig roll i detta triangeldrama. Berättelsen som följer är Tims sk bekännelse och längs resans gång får vi se mycket mörker och höra många hemligheter. Det är en intressant bok pga ämnet som sådant men även på karaktärerna. Jag stör mig på Tim och hans själviskhet men jag retar mig med på Ivo och hans trånsjuk och besatthet att omvandla Tim. Jag kan tycka att slutet är lite väl platt och tillrättalagt, det kändes inte helt bra faktiskt. Men annars njuter jag av Vines/Rendells skarpa penna och vackra miljöbeskrivningar.

1 kommentar:

  1. Jag älskar mina mikropauser, då läser jag midnattsflickan men jag blir formligen tokig för att jag inte hinner läsa en bråkdel av vad du gör. Snacka om att skapa stressfaktor hos gamla morsan. Men det är så härligt att läsa dina bokrecensioner. Det är mitt andningshål. Jag blir lite knas när det kan gå flera dagar utan någon ny recension. Då får jag gå tillbaka och läsa om gamla bara så du vet.

    SvaraRadera