onsdag 3 augusti 2011

Maggie Stiefvater, Frost och Feber

Jag slår här ihop dessa två böcker då dom är i samma serie och för att jag behöver komma ikapp lite med rec. Så är du intresserad av att läsa dessa böcker, läs då inte här eller läs bara första biten så jag inte råka spoila något för dig.

Frost.
När Grace är 6 år blir hon attackerad av dom vargar som stryker runt på baksidan av huset, precis i utkanten av den stora skogen. Hon blir räddad av en av vargarna, en varg med lysande gula ögon. Grace växer upp och hon följer noga vargarna bakom huset, speciellt vargen med gula ögon. Så en dag får hon veta att vargen med gula ögon heter Sam och han är även en människa.

Åh mitt stackars tonårshjärta slår så hårt när jag läser om Grace och Sam. Detta är så vackert gjort, att varulvsmyten kunde förpackas i ett så fint och ömsint fodral visste jag inte. Grace och Sams framväxande kärlek är så intensiv och oändligt smärtsam. Jag vill inte berätta för mycket för det förstör läsningen, allra helst vill jag rada upp det ena superlativet efter det andra men det känns som det blir lite tjatigt. Så bara läs och njuta av denna magiska lilla pärla till bok.  Stiefvater skriver med en mjuk och poetisk penna, texten flödar även av musik då Sam skriver låttexter och gärna sjunger dom. På Maggie Stiefvaters hemsida kan man få läsa några av dessa texter och även lyssna till dom, en mycket trevlig ide.

Feber:

Detta är då fortsättningen på Frost och egentligen kan jag inte skriva något om handlingen för det förstör för den ev. läsaren känner jag.  Men del två är lika vacker som ettan, med samma flödande språk och magiska penna. Dock är del två en aningen mer hoppig då vi har fyra karaktärer som vi växlar mellan och det kan bli en aningen jobbigt att läsa. Men helt klart läsvärd och mitt stackars tonårshjärta klappar även hårt denna gång, och små tårar kommer tillrande på en del ställen i boken. Så läs och ta hand om ditt inre tonårshjärta lite extra. *ler*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar