måndag 9 februari 2015

Harry Potter och Hemligheternas kammare

J.K Rowling, Harry Potter och Hemligheternas kammare


Nu har jag då äntligen läst bok två om Harry Potter och hans vänner! Jag läste bok 1 förra våren som en del i en engelska kurs men det tog lite tid att läsa bok två. Det är inte för att jag ogillar böckerna om Potter men tiden har inte räckt till. I bok två så har vi alltså kommit till skolår nr 2, ett sommarlov har förflutit och kamraterna är tillbaka på Hogwarts för nya studier i magi och trolldom.  I Hemligheternas kammar så kommer vi möta spindlar stora som hus, vi får lära känna Nästan huvudlöse Nick lite bättre och vi kommer förstå vad Missnöjda Myrtel varit med om och Hagrid kommer att råka illa ut. Dessutom får vi ju veta vad Hemligheternas kammare är för något.  Harry Potter och hans vänner får verkligen kämpa hårt då det mitt i allt detta är någon som förstenar eleverna. Samtidigt som Harry får mer vetskap om sig själv såsom att han kan prata med ormar. Det är härlig läsning, spännande och dramatiskt med massa humor. Jag gillar verkligen hur tydligt man märker att det gått ett helt år, personerna har utvecklats och mognat samtidigt som deras vänskap fördjupats. Naturligtvis kommer Harry och Ron råka i klister som vanligt medan Hermione får rädda dom.

Jag förstår verkligen hur det kommer sig att Harry Potter och hans vänner är så älskade av så många då det är fantastiska böcker fyllda med fantasi och värme. Jag tycker verkligen om den varma tonen som jag upplever finns i böckerna, där vänskapen är något viktigt och som man ska vara rädd om.  Härlig läsning som sagt och jag kommer definitivt fortsätta läsa serien!

( Kaosutmaningen 2015: 15: Läs en bok om någon som kan prata med djur. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar