fredag 20 februari 2015

I vansinnets öken

James Dashner, Maze Runner: I vansinnets öken. 

Rec-ex ifrån Semic Förlag, Tackar så mycket!

Jag var inte så förtjust i den första boken Maze Runner: I dödens labyrint men jag var ändå tillräckligt intresserad för att vilja läsa bok två.  Om du inte läst bok ett så kan det förekomma kraftiga spoilers här nedan så undvik läsa om du inte tycker om spoilers.


Tomas, Theres och de andra har lyckats ta sig ut ur labyrinten men bara för att hamna i ett annat helvete.  Jorden och livet utanför labyrinten visar sig bestå av en bränd jordyta förstörd av klimatförändringar och sjukdomar.  För Thomas och de andra så är flykten ännu inte över utan de ställs istället för en ny prövning. De har två veckor på sig att sig tvärsöver en förbränd öken.

Jag gillar verkligen bok två bättre än bok ett, många av de knepigheter som jag upplevde störande i bok ett finns knappt med i denna bok. Detta är en bok som startar på max och sedan kör på max tvärsigenom hela boken, det är nonstop action och spänning. Jag älskar detta samtidigt som jag känner att det emellanåt blir lite för mycket. I mitten av boken, på ett ungefär, känner jag mig en aningen irriterad och svär lite grann över att "Nu får det väl ändå vara nog!". Boken innehåller en hel del hemska och ganska så grafiskt detaljerade våldsdelar, även detta kan bli lite för mycket av.  Men jag slukar ändå boken med hull och hår, det är så underhållande och spännande. Att man i bitar får veta vad som egentligen pågår och vad som hänt är med snyggt gjort, det kvarhåller spänningen och gör att man vill fortsätta läsa för att få veta mer. Det introduceras ett gäng nya karaktärer i denna boken som också gör läsningen underhållande och intressant. Det skapar en nyhetskänsla som gör att läsningen känns fräsch.  Jag har för övrigt sett filmen byggd på första boken, omdöme kommer snart om den med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar