torsdag 29 september 2016

Gunga åt Söder och Norr: Inlighetens kamp av Anna-Klara Mehlich

Anna-Klara Mehlich, Gunga åt söder och norr: Inlighetens kamp.
Rec-ex ifrån Barfota böcker, Tusen tack!

Handling:
Mitt i natten sitter den gamle mannen i gung- stolen. Han darrar och flackar med blicken.

– Jag söker Aina, viskar han med låg, pipig röst. Måste träffa henne genast. Innan de hittar och för bort mig ...

Aina har sommarlov hos sin morfar i byn Solsäter när mannen söker upp henne. Han kommer från Norr där hemska saker sker. De som bor där blir allt mer lika och bryr sig allt mindre om varandra. De som gör motstånd, fångas och förs bort. Aina är den enda som kan stoppa det som sker. Hon ger sig av på ett farligt uppdrag. Och det är viktigt. Invånarna i Solsäter har också börjat bete sig illa mot varandra, framförallt mot de två nyinflyttade.

Vad jag tyckte:
Då har vi alltså kommit fram till tredje delen om Aina och här skildras ett tema som verkligen är högaktuellt med sagoelement. Och återigen är det välskrivet och väl avvägt mellan det realistiska och fantasyinslagen. I tredje boken om Aina så står vi inför något riktigt mörkt och otäckt nämligen upptäckten att det finns vissa som inte anser att alla är lika värda. Där vissa ska sorteras bort för att de inte passar in och där resten hålls i schack med total kontroll. I mitt vuxna huvud far många tankar när jag läser boken, glimtar av Hitler och förintelseläger far förbi, de många båtarna över Medelhavet och de många, alltför många, människorna som drunknat i sin förtvivlan över ett tryggt och säkert liv, de homofobiska attackerna och många andra vuxna tankar. Men jag tycker att Anna-Klara Mehlich lyckas lyfta fram dessa ämnen på ett sätt som är väl anpassat för de yngre läsarna som boken riktar sig till.

Det är viktigt tycker jag att det kommer böcker med dessa allvarligare teman och det är riktigt bra att det tom med finns lärarhandledning på förlagets hemsida ( det finns en till varje del i serien).  Gunga åt söder och norr är en skrämmande berättelse men samtidigt också väldigt vacker. Sagoskimrande blandas det mörka och det ljusa. Där återigen vänskapen står i fokus och om hur mycket man kan åstadkomma tillsammans. Men också om hur en enda liten människa vågar höja rösten kan det göra att många fler också höjer rösten. Teman som mångfald och allas lika värden samt om hur viktigt det är att behandla andra väl oavsett var de kommer ifrån, hur de ser ut eller vad de tror på är viktiga ämnen som lyfts fram i boken.  Samtidigt så tas då också främlingsfientlighet och fördomar på ett väldigt fint och bra sätt.  Återigen slås jag av de fina karaktärerna och de välgjorda miljöerna och hur lättläst boken är på ett riktigt bra sätt. Gunga åt Söder och Norr är en välskriven spännande berättelse som jag varmt kan rekommendera.

Något som jag funderar den del på innan jag läste boken var själva titeln och då framförallt ordet Inligheten. Ett ord jag aldrig hört och som jag inte hittade någon information om. Men efter att ha läst en bit in i boken så får jag min förklaring och det är bara så klockrent. Inligheten är ett ord jag kommer använda mig av i framtiden.

Här vill jag också passa på att lyfta fram de sagolika omslagen och de små illustrationerna som finns i boken skapad av Sofie Falkenhem.

2 kommentarer:

  1. Jag hade heller aldrig hört Inlighet förut, men när det blev förklarat var så självklart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Att man aldrig tänkt att just det ordet faktiskt behövs =)

      Radera