tisdag 20 september 2016

Sagan om Turid- Kungadottern av Elisabeth Östnäs

Elisabeth Östnäs, Sagan om Turid- Kungadottern

Handling:
Turids värld är en hård vikingavärld. Den vintern då svälten slår hårt mot den lilla byn ställs allt på sin spets. Turid behöver använda de krafter hon har för att överleva – och även krafter som hon ännu inte lyckats bemästra!  Den vintern då svälten slår hårt mot den lilla byn ställs allt på sin spets. Turid behöver använda de krafter hon har för att överleva och även krafter som hon ännu inte lyckats bemästra!

"Jag vill inte gifta mig. Jag vill lära mig att skriva. Jag vill se andra platser. Mer än den här lilla byn. Far är gammal nu och jag vet att jag ska bli drottning efter honom. Min fostermor vill att jag ska bli en völva, en spåkvinna, som hon. Men jag vill inte! Jag vill leka ett tag till, med Sten, med Njord. Jag vill att allt ska vara som förut

Vad jag tyckte:

Sagan om Turdi är en stark skildring av vikingatiden och där författaren inte väjer för det hårda och svåra. Där verkligheten som beskrivs känns trovärdig just pga att författaren skildrar Turids liv utan att väja för att faktiskt fanns trälar vid denna tiden, där det kunde ske övergrepp på unga kvinnor bara för att det var en del av vardagen, svälten som förekom skildras även den tydligt.  Men det var inte bara svårt och eländigt på vikingatiden och Turids liv rymmer många fina stunder. Som när smeden lär henne skriva och läsa de latinska bokstäverna eller hur hennes styvmor är en respekterad völva och hur Turid ska gå i hennes fotspår. Just detta att Turids vardag inte romantiseras eller förskönas gör läsupplevelsen extra stark. Det är stundtals rått och otäckt men ändå skildrat med varsamhet såsom bloten som genomförs för att blidka gudarna eller hur trälarna lever sina liv. Det blir både lärorikt och intressant att följa Turid.

 Jag upplever att författaren gjort noggrann research kring just denna tiden för det märks i de små detaljerna såsom maten, kläderna och bostäderna. Sagan om Turid skulle mycket väl passa in i skolan att läsa under historielektionerna. Turid är en stark karaktär som jag gillar väldigt mycket, hon känns både levande och äkta.  Sagan om Turid är på många sätt läsvärd även för mig som är vuxen, den riktar ju sig egentligen till yngre läsare. Men även jag som vuxen kan få något ut av boken. Jag gillar också hur författaren vågar hålla språket lite svårare. Det är så lätt har jag märkt att böcker för yngre håller en mer förenklad ton och språket är lite väl enkelt. Elisabeth Östnäs använder sig av ett fylligt språk och de ord som kanske kan upplevas som svåra att förstå, mest begrepp och ord som berör just vikingatiden, finns listade längst bak i boken med tydliga förklaringar. Saga om Turid blev en riktig läsupplevelse och jag ser framemot nästa del i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar