torsdag 12 november 2015

Dimensioner av Sofie Berthet

Sofie Berthet, Dimensioner
Rec-ex ifrån Modernista förlag, Tack så mycket!
( Länk till författarens hemsida Här)

Handling:
Sjuttonåriga Nova lever ett helt vanligt liv i en liten ort på den skånska sydkusten. Tills hon träffar Alex - då förändras allt. Han är inte som någon annan, och Nova faller handlöst.

Men så kommer chocken: Nova får veta att Alex är från framtiden, och att resor mellan dimensionerna - tidsresor - är möjliga. Nova får dessutom reda på att hon är den första människan i historien med förmågan att förflytta sig i tiden. Det öppnar magiska dörrar: Hon får uppleva saker som ingen annan upplevt, saker hon aldrig kunnat drömma om.  Men Novas förmåga utgör också ett förödande hot mot det strikt uppdelade framtidssamhället. Något som gör henne till måltavla för mäktiga krafter...
( Text ifrån förlagets sida)

Vad jag tyckte:
Jag visste inte riktigt vad detta var för bok när jag bad om den ifrån Modernista. Jag anade att det skulle vara någon form av dystopisk roman men det som gjorde att jag ville läsa den är helt enkelt för att den utspelar sig i Skåne! I de allra sydligaste delarna av Skåne där jag förvisso inte varit så mycket men som jag ändå känner till.  Det kom att visa sig att historien som sådan bjöd på något väldigt annorlunda med en historia som till stora delar känns nyskapande och fräscht. Tyvärr har det kommit så många dystopier för unga att det på många sätt blir upprepningar men Sofie Berthet har tagit den dystopiska romanen och twistat till det hela lite!  För boken rymmer också ett tidsreseperspektiv som gör att jag tycker Dimensioner tillhör en av de bättre inom denna genren på länge.

Vi har alltså Nova som lever här och nu men som har förmåga hon inte själv vet om. Men de i framtiden, de som styr där och håller en järnhand över den befolkning som finns kvar. De vet och de vill ha Nova. Alex som kommer från framtiden, samma plats dock som Nova bor på men många hundra år framåt i tiden. Han har möjlighet att resa tillbaka dit och han gör det för att beskydda Nova. Men mellan de två växer det fram något mer, en innerlig och intensiv kärlek. Här tyckte jag dock att författaren lät denna relation bli lite för mycket av " Bella och Edward i Twilight" stuket. Detta gjorde mig extremt irriterad flera gånger och jag ville mest skrika på Nova lite.... Jag hoppas dock att det hela rätar ut sig i nästa del för det är också en väldigt fin och varm relation som växer fram där. Men det vacklar starkt här och detta gör att mitt betyg för denna boken blir lägre än vad det hade kunnat bli. Samtidigt gillar jag också att Novas familj har sin roll, den är liten men det verkar ändå finnas en trygg och stark familj för Nova.

Samtidigt gillar jag också hur Sofie Berthet väver in dagsaktuella frågor som klimathot och miljöförstöringar som anledningar till den framtida förstörda världen. Det gör historien ännu mer intressant och det hon säger där tycker jag låter både trovärdigt och vettigt.

Sofie Berthet har en enkelt språk som är lättläst men utan att bli för enkelt. Lagom med detaljer och miljöer men tillräckligt för att man ska kunna skapa sig en bild i huvudet över hur allt ser ut och hur karaktärerna ser ut. Slutet bjuder på en rejäl cliffhanger så nu väntar jag otåligt på nästa del i serien!

Sedan måste jag nämna omslaget, jag gillar verkligen den där gamla klockan och hur titeln finns inne i klockan! Snyggt!

4 kommentarer: