fredag 20 november 2015

In i skogen av Jean Hegland- En skimrande vacker bok!

Jean Hegland, In i skogen
Rec-ex ifrån Magic Wonders förlag, Tusen tack!



Handling:
Efter år av krig, miljöförstöring och resursslöseri står USA vid randen av en samhällskollaps.
Systrarna Nell och Eva lever med sina föräldrar i utkanten av det lilla samhället Redwood i norra Kalifornien. Nell förbereder sig för antagningsproven till prestigefyllda Harvard University medan Eva pressar sig själv för att bli den perfekta prima ballerinan. Sakta men säkert förändras livet runt dem när eltillförseln blir alltmer opålitlig, matleveranserna avstannar och skolorna stänger.
I väntan på att elen ska komma tillbaka och samhället börja fungera normalt igen jobbar systrarna hårt för att upprätthålla de färdigheter som behövs för att de ska kunna följa sina drömmar. Men hur länge kan man kämpa för att följa sina drömmar när världen förändras och vad händer med människan när drömmarna tar slut?   ( Text ifrån förlagets sida)
Vad jag tyckte:

Jag fick en fråga ifrån Vanja Persson om jag var intresserad av att läsa deras första översatta bok. Och det  var ju då denna, en nyutgåva av Jean Heglands bok In i skogen.  Så nu har jag läst och är helt matt av lycka då detta är en helt otrolig bok. Den är hjärtskärande vacker, så oändligt sorglig men också så glimrande hoppfull. Nu denna veckan med attackerna i Paris i färskt minne, IS framfart över Europa och ett Sverige som höjer terrorhotnivån till den näst högsta så blir det också en skarp samhällskritik bok.  Nell och Evas värld har ju fallit samman av krig, miljöförstöring och slöseri av jordens resurser, tre element som klingar alltför verkligt även utanför bokens värld.

Att få följa Nell och Eva på deras resa är en säregen upplevelse, berättelsen skildrar väldigt långsamt där saker och ting får ta sin tid. Själva kollapsen av samhället sker inte över en natt, det sker gradvis där en sak efter en annan försvinner.  Nell och Eva bor redan i avlägset beläget hus tillsammans med sina föräldrar och efter kollapsen blir de än mer isolerade. Det är Nell och Eva vi får följa, världen utanför är mest ett brus där man bara får fragmentariska bitar om vad som egentligen pågår. Så detta är inte en actionspäckad apokalyptisk  skildring. Nej istället är det en vardaglig skildring över vad som faktiskt  kan ske när det som man är van vid kollapsar, när sjukhus stängs, elen försvinner, bensinen tar slut, när affärerna stänger för att all mat är slut, skolor slår igen och där regeringen står handfallna inför det faktum att deras samhälle har gått under. In i skogen får vi följa två vanliga systrar, Nell som drömmer om att komma in på Harvard och Eva som drömmer om att bli balettdansös.  Nell och Eva är precis som du och jag faktiskt, vanliga människor som försöker överleva i en förändrad värld.

Jag älskar verkligen denna boken, den borrade sig in under huden på mig och rätt in i hjärtat. Vid vissa scener flödar tårarna, inte fulgråt utan istället stilla tårar av förtvivlan och sorg. Jag gillar hur författaren lyckas mejsla fram sina karaktärer så intensivt levande framför mina ögon. För hur länge orkar man upprätthålla sina drömmar? Hur länge orkar man kämpa egentligen? Skogen som omringar huset har även den en viktig roll i berättelsen och jag älskar Heglands sätt att beskriva skogen som både en vän och en fiende.

Jean Heglands språk vibrerar av känslor och det är otroligt vackert, det är en njutning att läsa det. Och det känns som att översättaren Karina Berg Johansson har varit varsam när hon översatte boken då jag inte upplever det som att jag läser någon annans text än just Jean Hegland. Så en eloge till översättaren!

In i skogen är en bok jag varmt kan rekommendera då det är en skimrande vacker och sorgsen berättelse om systerskap, mod, drömmar och hopp. I dessa dagar som gäller blir den även en påminnelse om att vår egna värld faktiskt håller på att spricka. Boken blir en påminnelse om hur skört vårt liv här på jorden är och hur nära en kollaps vi faktiskt är just nu.  Så läs och förundras över hur en såhär pass gammal bok, boken kom i original ut redan 1996 och på svenska kom den första gången ut 1998, kan idag blir en skrämmande insikt om hur nära vårt egna samhälle är en kollaps.
Detta är en läsupplevelse som jag kommer bära med mig länge och som jag säkert kommer att läsa om.  Ett extra tack till Magic Wonders förlag som ger ut denna bok på nytt, den förtjänar verkligen att uppmärksammas på nytt!

Boken finns numera också som film, den släpptes under hösten i Kanada. Jag hoppas att den kommer hit till Sverige med.

Jag har som sagt fått boken som rec.ex men om ni vill köpa boken så finns där ett kanonerbjudande på förlagets hemsida, ett erbjudande som gäller fram till bokens release-datum den 25/11.  Länk till förlaget hittar du längst upp i detta inlägg!

Jag vill också bara nämna det otroligt vackra omslaget! Klockrent till själva boken och så himla vackert. Det man inte ser på bilden här är att systrarna glittrar i guldigt och grönt medan boken i sig är kritvit! Så vackert!

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul. Det är ju denna som fick mig att dansa på bloggen av glädje häromdagen. Är dock inte klar så jag hoppas den håller hela vägen. Verkar dock inte som jag har något att oroa mig för. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Vad häftigt att det var just denna boken du dansade över! =) Ska bli spännande att läsa vad du tycker om den!

      Radera