onsdag 11 november 2015

En sång från havet av Caroline Weber

Caroline Weber, En sång från havet 

Handling:
I en liten by i södra England lever Mitzy Hatcher vind för våg. Mamman slänger ut henne ur huset när karlar kommer på besök, och Mitzy vandrar ensam längs kusten. En dag lyser det i den öde granngården, konstnären Charles Aubrey har flyttat in med sin familj. Plötsligt förändras allt. Under några somrar vid 1930-talets slut väcks Mitzys hopp om en annan framtid, och starka känslor sätter hennes tillvaro i gungning.
Många år senare skriver galleristen Zach en biografi över den berömde konstnären. Han är som trollbunden av Aubreys tre målningar som finns i hans ägo. Vem är den unge pojken Dennis som ingen känner till? Lever bondflickan med den intensiva blicken fortfarande? Och vad hände med Charles Aubrey under andra världskriget? I jakt på svar reser Zach till södra Englands kust. Men de sanningar han möter ligger bortom allt han hade kunnat ana . ( Text ifrån förlagets hemsida)
Vad jag tyckte:
Caroline Weber seglar med den andra boken jag läser av henne upp på min favoritlista. Hennes böcker innehåller mycket av det jag verkligen tycker om när jag söker efter varm och mysig läsning. Det är brittiskt, det är ödsliga hedar och kyliga hav, det är familjerelationer och det är välskrivet. Alla dessa delar har Weber i med sina böcker. 
I En sång från havet får alltså förlja en gallerist och konstnär som vill skriva en biografi över en känd konstnär. Men när han väl börjar gräva i dennes liv så finner han mer än vad han kunnat drömma om. Mörka hemligheter och lögner döljs i det förflutna. Jag älskar också att läsa om Mitzys liv som är så sorgligt och så utsatt. Weber flätar varsamt ihop de två spåren så att de bildar en komplett helhet. En sång från havet är en varm och finstämd berättelse om besatthet, kärlek, hemligheter och om konstnärskap. Jag njuter från första sidan till sista sidan.  Caroline Weber berättar på ett lågmält sätt utan att det någonsin känns segdraget, det lågmälda passar så väl in på historien och bildar tillsammans med det ömsinta tonfallet en helhet som är mycket behaglig att läsa.Weber är också otroligt skicklig på att levandegöra och beskriva olika levnadsöden på ett sätt som berör och griper tag i en.

( Mams: Du letade efter mysig och varma böcker att läsa! Ta då och prova Caroline Weber! Jag tror att hennes böcker kan passa perfekt för dig!)

4 kommentarer:

  1. Kan vara en bok för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag kan varmt rekommendera hennes böcker!

      Radera
  2. Så bra att du lägger en kommentar att det är en bok som passar mig. Ska skriva upp den i min notbook. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod kära mams! Har nog några till som jag kan märka med Tips till mams!

      Radera