tisdag 18 mars 2014

3* Booth

När jag upptäcker en ny författare, speciellt inom deckare, som skrivit en lång serie med böcker brukar jag alltid sluka alla hens böcker.  Inte riktigt alla kanske för efter ett tag så kommer känslan av övermättnad och man måste få paus lite innan man fortsätter.

Men jag gillar verkligen att få läsa om samma människor och uppleva samma plats, att ständigt komma på besök i författarens fiktiva värld. Så är även fallet här med Stephen Booth, Under de senaste 1 och ½ månaderna har jag läst fyra st, del 4-7,  i hans serie med den hemmakära Ben Cooper och den hårda Diane Fry. Måste även nämna Gavin Murfin ( stavning? I mitt huvud döper jag faktiskt om honom till Muffins!), han är en så underbart skön biroll med sitt ständiga ätande! Istället för att skriva tre recensioner/omdömen av de böckerna blir det här en trippelrec i kortare format. Inte för att böckerna är dåligt och inte förtjänar ett längre omdöme, utan för att min tid är knapp och studierna tar upp alla energi. Och jag vill inte halka efter med mina utlästa böcker. Jag rekommendera böckerna starkt för alla de som gillar brittiska deckare av riktigt hög standar med ett rikt persongalleri, fascinerande miljö och kluriga mordgåtor, allt berättad i lite långsammare tempo med mindre action och blodiga scener. Denna serien vinner helt klart på att läsas i ordning då en hel del av behållningen utav dem är att få följa Ben Cooper och Diane Frys privata liv som vävs in i historien på ett riktigt snyggt sätt. På ett sätt som inte alls stör utan istället bidrar till den höga standaren som böckerna har. Du bör då börja med Svarta hunden.

Stephen Booth, Ett sista andetag

 Handling: Mansell Quinn, livstidsdömd för mordet på sin älskarinna kommer ut efter 15 år bakom galler. Hans exhustru hittas mördad och sen är jakten igång efter honom.Ben Cooper och Diane Fry får mycket att göra då det verkar som Quinn är ute efter alla de som ansåg att han var skyldig. Han själv hävdar att han är oskyldig.
Omdöme: En spännande berättelse om hämnd och om vad som egentligen hänt. Platsen är återigen Peak District med alla de underbar miljöskildringarna. Trovärdiga personteckningar som känns levande, älskar verkligen den speciella relation arbetskollegorna Cooper och Fry har. Älskar Coopers stora kärlek till sin hemplats. Gåtan i sig, själva intrigen är också den intressant och mörk.

Stephen Booth, Dödens plats

Handling: En anonym röst lämnar meddelande på polisens telefonsvarare, där talar rösten om döden och att någon snart kommer att dö igen. Först tolkas det som ett sjukt skämt men när en ung kvinna försvinner blir allt annorlunda. Diane Fry får ta på sig ansvaret för fallet. Ben Cooper arbetar samtidigt med att försöka fastställa identiteten på de skelettdelar som hittats ute i skogen. Ju längre tiden går desto fler koppling mellan de två olika fallen.
Omdöme: En mörkare historia än den förra boken, mycket gåtor och en skarp intrig som känns riktigt obehaglig. Persongalleriet är lika trovärdigt denna gången, vissa av de karaktärer som är med i boken är riktigt obehagliga. Samma underbara miljöteckningar.  Underbar läsning.

Stephen Booth, I Skydd av mörkret 

Handling: Två fall inträffar samtidigt i Peak District. En brand där en ung mamma och hennes två söner dör. Dels en äldre kvinna, något av en enstöring hittas ihjälskjuten. När Cooper och Fry börjar nysta på varsitt håll inser de snart att de båda fallen är mycket större än vad den anat ifrån början.
Omdöme: Återigen en välskriven berättelse med mörka undertoner, dock blev jag inte lika förtjust i denna. Jag upplevde den som något rörig  och jag tyckte den emellanåt kändes lite för osannolik. Men i grund och botten är det fortfarande en gedigen deckarhistoria som är spännande och som innehåller precis alla de rätta ingredienserna. Kanske var det att historien hade grenar utåt till Europa som gjorde att jag kände mindre för denna historien? Jag vill ha mina Boothdeckare placerade i Peak Distric och ingen annanstans, lite som Ben Cooper själv vill ha det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar