onsdag 19 mars 2014

Bokhögar

Bokhögar av olika slag är nog något som förekommer i de flesta läsares hem tror jag. Jag själv har alltid fyra högar som ligger staplade på olika platser runtom i huset. Dessa högar har funnits med mig i många år men aldrig samma innehåll såklart. Innehållet skiftar runt hela tiden, så fort någon är utläst så tillkommer en annan, ibland flyttar en bok över från en hög till en annan hög ett tag, ibland växer en hög utan att någon försvinner ifrån den, det är ett evigt kretslopp mellan mina små bokhögar. Jag är faktiskt rätt förtjust i dem, jag blir glad när jag ser dom och klappar lite på dem ibland. 

Förr kunde jag bli stressad över dem men inte numera, de blir lästa när jag hinner. Även om man lätt kan tro att jag inbillar mig att dygnet har 48 timmar och inte 24 när man ser mina högar. De är mina måbra-högar faktiskt, högar där jag kan plocka valfri upplevelse och få en stunds avkoppling, jag kan finna en bok som kräver lite mer av och ger mig stimulans genom att utmana mig, jag kan även finna rena verklighetsflykter till okända världar och magiska ställen. Här kommer då mina tre högar, jag har en hög till som dock inte kom med i bild och det är den hög med böcker som är mest aktuell just nu, alltså den hög med böcker jag läser mest i just nu. Den högen består av Stephen Booth, Svart som synden, John Boyne, This house is haunted och sedan är det Judith Schalansky, Atlas över avlägsna öar. Just nu har jag även en hög med diverse trädgårdsböcker hemma, mest praktiska handböcker om beskärning av buskar och sådant.

Hög 1: Denna hög består alltid av låneböcker, och är en salig blandning som ständigt skiftar form och innehåll. Jag lånar väldigt mycket böcker på bibblan, det är enda sättet för mig att upprätthålla mitt läsande utan att gå bankrutt =)




Hög 2: Består av nya böcker blandat med hyllvärmare som jag vill läsa just nu. Detta är då mina egna böcker. Geim är förvisso Kära Sambons reainköp men jag tror nog att även jag kommer läsa den så småningom.


                           
Hög 3: Detta är min hög med alla de böcker som det bara är små snuttar kvar att läsa, men av okända/oklara anledningar har de blivit satta på vänt. Jag har i veckan minskat denna hög faktiskt med två böcker, känns bra att läsa klart. Denna hög kan väl ge lite stress över att man inte avslutat en bok. Känns liksom inte bra att låta något lika oavslutat.

                                                         


                     
                    







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar