måndag 20 oktober 2014

Augustpriset 2014

Augustpriset brukar jag hålla lite koll på, det är spännande att se vilka svenska författare som nomineras och även spännande att se om man själv läst något. I år blev min egna läslista på årets nominerad väldigt kort, inte en enda är läst! Men desto fler står faktiskt på min vill-läsa-lista såsom tex Carl Michael Edenborg och Kristin Sandberg. En jag saknar på listan över skönlitterära böcker är Majgull Axelssons bok Jag heter inte Miriam. Den om någon skulle passa in här tycker jag.

Vad tycker ni om årets nomineringar?


Årets svenska skönlitterära bok:
  • Ma, Ida Börjel, Albert Bonniers förlag
  • Allkemistens dotter, Carl-Michael Edenborg, Natur och Kultur
  • Ett så starkt ljus, Lyra Ekström Lindbäck, Modernista
  • Liv till varje pris, Kristin Sandberg, Nordstedt
  • De utvalda, Steve Sem-Sandberg, Albert Bonniers förlag
  • Beckomberga, Ode till min familj. Sara Stridsberg, Albert Bonniers förlag
Årets svenska fackbok
  • Popmusik rimmar på politik, Ann Charlotta Gunnarsson, Atlas
  • Vid tidens ände. Om stormaktstidens vidunderliga drömvärld och en profet vid dess yttersta rand, Håkan Håkansson, Makadam förlag
  • Naturlära, Lars Lerin, Albert Bonniers förlag
  • Plundrarna, Hur nazisterna stal Europas konstskatter, Anders Rydell, Ordfront förlag
  • Erik och Margot, en kärlekshistoria, Per Wästberg, Wahlström & Widstrand
Årets svenska barn-och ungdomsbok
  • Jag blir en bubbla som blir ett monster som blir ett barn, Malin Axelsson & Klara Persson, Urax
  • Nu leker vi den fula ankungen, Barbro Lindgren & Eva Lindström Raben & Sjögren
  • Vi är vänner, Eva Lindström, Alfabeta förlag
  • Tilly som trodde att... Eva Staaf & Emma Adbåge, Raben & Sjögren
  • Vi springer, Joar Tiberg & Sara Lundberg, Raben & Sjögren
  • Mördarens apa, Jakob Wegelius, Bonnier Carlsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar