måndag 7 december 2015

[Geim] av Anders de la Motte

Anders de la Motte [Geim]

Handling:
Småfifflaren Henrik HP Pettersson hittar en dag en mobiltelefon och blir inbjuden att spela ett spel: ett Alternate Reality Game som utspelar sig mitt i den intet ont anande Svennevärlden. Efter att han klarat inträdesprovet erbjuds han en rad olika kittlande uppdrag som alla filmas, för att senare visas upp på en rankinglista och bedömas av ett slutet nätcommunity. HP fångas snabbt av spänningen och belöningarna, men snart skall han upptäcka att det som till en början verkat vara en relativt oskyldig lek, istället är något betydligt obehagligare.

Polisinspektör Rebecca Normén är HPs totala motsats. Hon har järnkoll på sitt liv och alla yrkesmässiga mål prydligt inprickade på karriärskartan. Som nyanställd på Säpos livvaktsrotel får hon visserligen mestadels enkla skyddsobjekt, men efter en dramatisk incident stiger hennes stjärna raskt och hon flyttas till elitgruppen. Allt vore perfekt, om det inte var för de där lapparna som någon lämnar i hennes klädskåp. Vem som än skriver dem, känner till obehagligt mycket om hennes förflutna.


HP:s och Rebeccas världar närmar sig oundvikligen varandra. Men om verkligheten bara är ett spel, vad är då egentligen på riktigt?


Vad jag tyckte:
Geim är en riktig hyllvärmare som köptes på en bokrea för några år sedan, det var sambons inköp men även jag kände då ett visst intresse för att läsa den.  Nu har jag då läst den och nja jag blev inte så överdrivet förtjust i den. Inte var så bra som jag hade trott eller hört men det var heller inte en dålig bok. Utan det var en bok som bjöd på något annorlunda och nytt, med massa action och spänning.

Det jag hade svårast för och som gjorde att jag hade svårt att ta mig till boken var språket i boken, det är fyllt med slang och svordomar. Förvisso passar det väl ihop med HP som karaktär och med historien men jag fick aldrig riktigt kläm på det. Nu är jag tveksam om jag ska fortsätta läsa serien eller ge upp den. För där finns mycket som är bra med boken men samtidigt så vet jag inte riktigt.

Någon som läst serien och kan antingen säga "Ja, fortsätt läs!" eller "Nej, låt den vara och läs något annat!"

2 kommentarer:

  1. Jag gillade ju den här boken, trots språket, så du kanske inte ska lita på mig när jag säger att du ska fortsätta läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du brukar ha en riktigt bra smak som liknar min, så ska nog prova del två ändå och se vad jag tycker!

      Radera