onsdag 16 december 2015

Hunden som skäms. Myt eller sanning? av Per Jensen

Per Jensen, Hunden som skäms. Myt eller sanning?

Handling:
Hundar har en unik förmåga att förstå och kommunicera med oss människor, utvecklad under årtusenden av nära samliv. Faktum är att de på många sätt förstår oss bättre än vad vi själva gör. Under senare år har forskarna på allvar börjat glänta på dörren till hundarnas inre liv. Vi har lärt oss att deras tankar och känslor framförallt kretsar kring en sak: relationen till människor.


I den här boken berättas om de nya rönen kring hundarnas intelligens och känsloliv. Kan de verkligen skämmas när de gjort något förbjudet? Har de sinne för rättvisa och blir de svartsjuka? Hur ser deras tidsuppfattning ut? Hur mycket förstår de av vårt språk? De nya insikterna i hundens innersta tankar gör det svårt att någonsin betrakta den på samma sätt igen.
Per Jensen är professor i etologi vid Linköpings universitet. Han är initiativtagare till och undervisar på universitetets populära kurser i hundens beteendebiologi

Vad jag tyckte:

Per Jensens bok är en fullspäckad faktabok om de allra senaste forskningsrönen kring hundar, framförallt de forskningsrön och teorier som kommit fram om hundars känslovärld. Jag läser och jag fascineras! Boken är verkligen proppfull av spännande och intressanta tankar och forskningsrön kring hunden. Jag lever ju själv med hund och har gjort så i hela mitt liv så för mig var det extra intressant att få veta så mycket mer om just hundar och deras känslor.  Jag har själv alltid trott på att mina hundar är kapabla till att visa och förstå känslor och med Jensens bok så får jag en gedigen grund att bygga detta på. Här får jag en insikterna om att det finns så mycket mer för mig att lära mig när det kommer till mina hundar.

Även om boken är sprängfylld med fakta så blir det aldrig tungläst, emellanåt kan det väl hastas fram lite mycket och vissa bitar avklaras lite för snabbt enligt mitt tycke. Men det är som Jensen säger att han i denna boken vill sammanställa så mycket han kan hitta om de olika forskningsrönen och bygga på det. Och det gör att det ändå känns gediget och trovärdigt, mängder av källmaterial så att man på egen hand kan studera vidare!  Det känns också fint att Jensen använder sig av sina egna två hundar för att visa på exempel och förtydliga vissa saker.

Hunden som skäms är en fantastisk bok som fördjupar våran förståelse om våra älskade hundar och ger oss insikter om vad som döljs bakom deras pannben. En underbar läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar