tisdag 5 augusti 2014

Top Ten Books Tio böcker jag skulle rekommendera den som inte läser klassiker

Denna veckas Top Ten Tuesday handlar om att tipsa om böcker inom en viss genre för en läsare som vanligtvis inte läser så mycket inom den genren. Jag skulle nog vilja tipsa om just klassiker, tänkte först ta historiska romaner och sedan deckare men kände att jag ville gå ett helt annat håll. Klassiker läser jag gärna själv, men varit lite dålig på det på sistone. Sedan vill jag gärna lyfta fram att klassiker inte behöver vara dammiga och tråkiga skrivna av torra gamla stofiler. Just nu läser jag själv också väldigt lite av det lite äldre litteraturen faktiskt och klassikerna har hamnat i skymundan vilket känns lite synd. Jag tror nog att även jag skulle behöva få lite tips på bra klassiker att läsa.

* Vävarens barn av Per-Anders Fogelström. En klassiker som inte är torr på något sätt alls utan istället sprängfylld av berättarglädje om de små människornas hårda liv i Sverige på 1700-talet. En stark berättelse om underbara människor.
* Möss och Människor av John Steinbeck. Den enda bok jag ännu läst av Steinbeck men det måste bli ändring på det. Detta är en kort berättelse som rymmer så otroligt mycket, här finns utanförskap, ensamhet och förtvivlan. Men också hopp och vänskap. Slutet är något av de finaste jag läst på länge
*Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf. En lätt gotisk spökhistoria skriven av en fantastisk författare
* Norrtullsligan av Elin Wägner. Träffsäker, humoristisk och vass berättelse om kvinnans roll under tidigigt 1900-tal
* Oskuld och Arsenik av Dorothy Sayers. Jag anser att även deckare kan höra hemma i klassikergenren och detta är riktigt snyggt skrivna pusseldeckare med en hel del torr brittisk humor
* Tre män i en båt av Jerome.K. Jerome. Brittisk humor när den är som bäst! Om man nu gillar brittisk humor förstås =)
* Kallocain av Karin Boye, en svensk dystopi som är något av det bästa jag läst i alla fall.
* Mörka aller av Ivan Bunin Ryskt vemod skriven med finstämd penna, melankoliskt men vackert. Novellsamling är just denna bok, enkla berättelser med stort djup i sig.
* Domarens hus av Bram Stoker. Stoker är måhända mest känd som skapare av Dracula men det finns även en samling med spökhistorier som han skrivit utgiven på svenska. Ruggigt bra enligt mig.
* Dödsynden av Harper Lee, hennes enda bok men oj en sådan bok!

Och så en bubblare då! Måste även nämna Hjalmar Söderberg, både Dr Glas och Den allvarsamma leken är två av mina personliga favoriter faktiskt. Och sedan ännu en till bubblare faktiskt! 1984 av George Orwell måste även han nämnas!

8 kommentarer:

  1. Jag har bara läst tre av dessa: Möss och människor; Kallocain och Dödssynden. Men både Möss och människor och Dödssynden älskade jag när jag läste dem.

    SvaraRadera
  2. Dr Glas är den enda jag läst så tack för tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Hoppas du hittar något läsvärt!

      Radera
  3. Har läst några men flera intressanta tips. Började lyssna på Harper Lees bok på engelska men avbröt då den var lite svår, ska nog ta och läsa den på svenska framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har själv läst den svenska utgåvan och tyckte att översättningen var bra gjord så de du den en chans på svenska istället, det är en fantastisk bok.

      Radera
  4. Jag som tycker jag läser hyfsat med klassiker hade inte läst en enda på denna lista :) Tack för tipsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Härligt att du hittat lite nytt här! Klassikerna är värda att lyftas fram tycker jag.

      Radera