Denna vecka ställer Annika en fråga som hon i sin tur har fått ifrån Lotten:
Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?
Precis som Annika säger så är väl inte detta mitt område direkt, jag har inga egna barn och jag jobbar heller inte med barn. Dock har jag väl en och annan tankegång kring detta ämne då jag diskutera det en del med en barnbibliotekarie där jag var på praktik. Sedan så var jag faktiskt på en föreläsning i Onsdags där Torgny Karnstadt var på författarbesök för en gymnasieklass, år 1. Jag går själv på samma skola men för vuxenelever, läser dessutom Svenska 3 så vi elever i den kursen var också inbjudna. Karnstadt pratade mycket om just läsförmågan hos unga människor och han pratade mycket om läsningens fantastiska krafter. Han nämnde bland annat att utan språk så har vi inte demokrati, en intressant tankegång. Sedan berättade han att vi här i Sverige tydligen numera ligger på 38:de platsen av 40 när det gäller läsförmåga, en skrämmande tanke detta. En mycket fascinerad människa var Karnstadt och jag måste se till att hitta hans böcker. Han lyckades faktiskt hålla ett hundratal sextonåringar tysta och stilla i över en timmes tid!
Så hur ska vi få upp läsförmågan? Jo det gäller att börja med barnen tror jag, i ung ålder. Skolbesök på bibliotek är en viktig del här tycker jag. Att föräldrar läser för sina barn men också att barnen ser sina föräldrar läsa en egen bok. Barn är nyfikna av sig och läser föräldern så kanske väcks det en läslust. Köpa böcker i present och även för föräldrar att besöka biblioteket med barnen. Samtala med barnen om böckerna. Men alltid på ett lättsamt, lekfullt sätt, inget tvång utan skapa läslust utan att det känns som ett måste. Detta sista gäller även för skolan för även om klassiker är nyttiga att lära sig och bra läsning kanske man i skolan då barnen kommit upp i åldern så kan börja i andra änden. Kombinera bok till film som tema kanske? En sak jag och min svensklärare pratade mycket om efter föreläsningen var att det pågår en hel del läsaktivitet när barnen är små med biblioteksbesök, lässtunder och godnattsagor. Men när barnet blir äldre och kommer upp i gymnasieåldern så försvinner detta ofta. Nu är jag inte hemma inom skolvärlden så jag kan inte säga hur det ser ut exakt på alla skolor. Men läsningen borde fortsätta även här, det talas ju bland annat om hur stressade gymnasieelever är, inför lästimme där eleverna läser tillsammans med läraren, avkopplande och lättsamt. Här behöver man kanske inte alltid ställa krav på vilken bok det är eller att det måste skrivas en recension eller liknande utan hålla det enkelt. Samtala om boken i grupp med läraren under lättsamma former.
Det är detta jag kan komma på just nu, nu ska jag läsa alla andra kloka bloggar och se vad för intressanta svar ni har kommit på.
Tror tyvärr att skolans tvångsläsande många gånger dödar en ev spirande läslust.
SvaraRaderaDet tror jag med, att få välja fritt istället för att bli påtvingad är nog ett bättre sätt till att börja med.
RaderaMinns min egen gymnasietid. Skolan var pest och pina. Men när det var uppsatsskrivning i aulan då kom jag först och gick sist. Tror faktiskt att det var läsningen och skrivandet som fick mig att bli vuxen.
SvaraRadera=) Jag håller med dig där om att läsning och skrivande gör en vuxen.
Raderajag tror att det där med läsande vuxna runt barnen är den springande punkten, egentligen. läsning var något som de vuxna hemma ägnade sig åt så det blev något alldeles naturligt - och nödvändigt - för mig. böcker till jul och födelsedagar stod överst på önskelistan. det gör det fortfarande
SvaraRaderaPrecis, läsande förebilder är väldigt viktigt. Och som du säger så blir läsning något naturligt och skapar läsnyfikenhet hos barnen.
RaderaTror det är en jättebra idé med avsatt lästid även på gymnasiet, tror en del kan behöva tid som är avsatt till det.
SvaraRadera=) Tack, jag tror att det skulle kunna vara vettigt. Att yngre barn har lästid är jättebra men det borde finnas även för äldre barn.
RaderaJag önskar så att jag kom ihåg hur jag upptäckte böckernas värld, men det är helt borta.
SvaraRaderaJag har också svårt att komma ihåg hur jag upptäckte böckernas värld, vet att mina föräldrar läste en del för mig och att det där med läsning fanns i hemmet.
RaderaTror också att aktiviteterna kring läsning måste fortsätta barnen blir större. Speciellt i tonåren när barnet själv ofta har fokus på allt annat som händer.
SvaraRaderaPrecis. Det är just där i brytpunkten mellan liten och tonåring som det saknas en del vettiga åtgärder för läsning kan jag känna.
RaderaJag har barnbarn som går på högstadiet och jag har märkt att det prioriteras olika när det gäller läsning av böcker inom olika delar av kommunen.
SvaraRaderaSå kan det alldeles säkert vara, synd att de inte finns en gemensam skolplan för just läsning ( eller det kanske det finns?)
Radera38 av 40 - det var skrämmande statistik!
SvaraRaderaMånga kloka funderingar, jag tror inte alls man behöver ha barn eller jobba med barn för att fundera över den här frågan. Det syns ju i ditt svar!
Visst är det det! Tack för dina ord! Vad härligt att höra! Men det är ju en intressant fråga med många olika beröringsområden.
RaderaAtt barn och ungdom i skolan/hemma även får prata (eller skriva) om lästa böcker är nog rätt så viktigt tror jag. Bra tankegångar kring frågan också i övrigt! :)
SvaraRaderaJa det är så sant så. Tackar!
RaderaJag skulle önska avsatt lästid inte bara i skolor, utan på arbetsplatser också..
SvaraRaderaÅh! Vilken bra ide! Lästid på arbetsplatser hade ju varit perfekt ju! Finns många fördelar med det ju.
Raderajag har läst med babysar före ett års ålder, de älskar böcker!
SvaraRaderaMina barn började läsa själva parallellt med att vi läste högt för dem, de var omgivna av olika sorters böcker och vi besökte bibliotek. De blev riktiga bokslukare, men bara i en period. Nu läser det inget alls, men jag lever på hoppet att de ska hitta tillbaka till läsandet igen.
SvaraRadera