onsdag 3 december 2014

November

Nu är det dags att summera November månads läsning och försöka förstå att vi är inne på årets sista månad. November har varit en fruktansvärt kaotisk månad med en skadad sambo som hoppar på kryckor och lär göra det i 8 veckor till, en sjuk katt och en sjuk hund, jag själv kämpar med min smärta och värk samtidigt som jag försöker få ihop studierna. Nu börjar det märkas av hur tungt och tufft det kan vara att läsa 150 %.  Lägg därtill det novembergråa vädret och en massa regn och mörker så är jag ändå rätt glad att november är över. Läsningen har dock gått väldigt bra denna månaden, mina svåraste läsmånader är alltid januari och februari.

Som vanligt finns hela listan på lästa böcker Här!

Månadens bästa:  Den efterlängtade fortsättningen av Peter May var verkligen en fullträff, boken heter Lewismannen.
Månadens sämsta/mindre bra/ besvikelse:   Peter James bok Någons död visade sig bli en besvikelse, mer om det i min recension.
Månadens fakta:   Gryning över Kalahari av Lars Berg var en riktig överraskning, att en bok om hur vi människor kom till kunde vara så vacker var verkligen oväntat.
Månadens intressantaste:  Bea Uusmarks fantastiskt vackra bok Expeditionen: En kärlekshistoria
Månadens deckare/thrillerLars Keplers nya bok Stalkern visade sig vara både en höjdare och något av ett bottennapp.
Månadens otäckaste: Lauren Beukes bok Skimrande flickor var en annorlunda upplevelse som även var djupt obehaglig.
Månadens överraskning: Att Joel Dickers mastiga tegelsten Sanningen om fallet Harry Quebert var så lättläst och så otroligt spännande.
Månadens unga: Åsa Larsson & Ingela Korsells extremt häftiga actionbok Pax: Nidstången för unga läsare var en riktig fullträff
Månadens antal:  15 st blev det i november och jag är verkligen nöjd med det, två av böckerna är lästa i samband med studierna. Nämligen Tre starka kvinnor av Marie Ndiaye och Anyas ghost av Vera Brosgol som användes för ett mer omfattande analysarbete i svenska 3.

2 kommentarer:

  1. Både Uusma och Berg har gjort fantastiska böcker tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag med =) Intressanta och vackra böcker både två tycker jag!

      Radera